Synology-Forum.nl
Overige software => Data replicator & overige backupsoftware => Topic gestart door: Sylvester op 07 oktober 2020, 08:12:40
-
Ja, ik zit met een serieus probleem. De helpdesk van Synology krijgt het niet opgelost.
Er lopen een paar tickets, er lopen hier ook een paar topics over mijn problemen.
In grote lijnen is dit aan de hand:
1. Haperende netwerk backup (via internet) met Hyper Backup van NAS naar NAS, regelmatig de foutmelding dat doelserver niet bereikbaar is, en vaak traag haperend.
2. Haperende Cloud Sync, via WebDav, ook van Nas naar Nas via internet, regelmatig upload fouten.
Ze vinden op de ene NAS (doelserver) 3th party software, ondanks dat ik dat niet vind. Ze komen telkens op een aantal besluiten waarvan de laatste HERINSTALLATIE inhoudt.
En dan krijg ik het warm. In die 4 jaren dat ik met Synology werk nooit moeten doen (enkel één migratie).
Zou ik het wagen? Helaas vind je op dit forum of andere plaatsen niet zoveel over herinstallatie of terugzetten omdat dit bijna niet gedaan wordt door doorsnee gebruikers.
Ik heb een volledige LOCAL HYPER BACKUP (op een USB disk) van ALLES behalve enkele APPS, omdat hij die weigert op te nemen in de backup
[attach=1]
Tevens heb ik een paar version backups (incremental) met Hyper Backup maar deze zijn niet compleet, maar hebben wel een kopie van alle APP-data.
In version backups worden blijkbaar wél alle apps opgenomen.
Goed, nu mijn vraag. Ik heb enkele opties.
1. Ik koop een tweede NAS en migreer alle schijven naar die nieuwe nas. Zou de fout dan weg zijn?
2. Ik koop geen tweede NAS maar ik wis mijn bestaande NAS, installeer DSM en plaats de LOKALE backup van Hyper Backup terug. (Niet alle apps hebben een backup)
3. Ik begin vanaf nul :o :o , wis de oude NAS, installeer DSM, maak alle shares handmatig opnieuw aan, installeer alle APPS opnieuw en stel ze handmatig in. Voor de kritieke apps met data (Calendar, Note Station, ...) plaats ik deze handmatig terug vanuit een backup maar ik weet niet of dat gaat.
4. Ik koop een tweede NAS, laat de oude NAS draaien naast de nieuwe lege NAS, en plaats systematisch alle apps en data over (of herinstalleer) op de nieuwe NAS.
Optie 1 en 4 is de meest veilige maar ook de duurste....?
Alle info en tips welkom, waarvoor reeds dank.
-
Ik zou een reset proberen (komt niet in je opties voor): Modus 2: Synology NAS resetten en besturingssysteem DSM opnieuw installeren (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General_Setup/How_to_reset_my_Synology_NAS#t3)
Opmerking:
Nadat uw Synology NAS is gereset, blijven de gegevens op de Synology NAS intact. Alvorens uw Synology NAS te resetten en DSM opnieuw te installeren, raden we u aan om de Back-up & Replication-service (beschikbaar op DSM 5.2) of het Hyper Backup-pakket (beschikbaar op DSM 6.0 en hoger) op uw DSM te starten om uw gegevens en systeemconfiguratie-instellingen te back-uppen voor het geval van onverwachts gegevensverlies.
-
Allé, dat wis ik niet dat dit zou kunnen. Zoals gezegd zijn dit eigenlijk dingen waarmee niemand ervaring heeft, of zou to zo moeten.
Ik ga dat eens bekijken na de backup.
Een vraagje: Met welke Hyper Backup kan je je NAS volledig terugzetten als het echt fout gaat?
Is dat met een versiebackup of 1 op 1 backup?
[attach=1]
-
Is dat met een versiebackup of 1 op 1 backup?
Geen verschil tussen deze 2, behalve versie of geen versie.
-
Hm.....toch even kleine testjes gedaan, op zich zijn de backups hetzelfde, alleen de manier waarop zit een groot verschil:
[attachimg=1]
1 - Met versies
2 - geen versie (dat is al bekend)
1 - Neemt meer tijd in beslag, i.v.m. versie beheer/administratie (hbk-File)
2 - Geen versie beheer, dus ook geen administratie (geen hbk-file), daardoor veel sneller en is direct toegankelijk in File Station (dus zonder Back-upverkenner.
-
Ja dat klopt inderdaad. Ik ga het erop wagen, nadat de volledige backup achter de rug is.
Op hoop van zegen. Als men zegt dat meestal alles goed gaat (DSM vervangen zonder data verlies), dan hou ik toch mijn hart vast.
Ik trek ongeluk aan.... ::)
-
Modus 2: Synology NAS resetten en besturingssysteem DSM opnieuw installeren, heb ik al 10-tallen keren gedaan, zonder problemen en geen data verlies.
-
straks eens proberen en kijken of die optware dan weg is. Anders met uw tip verwijderen.
-
Even een verwijzing naar het Topic waar het over optware gaat (https://www.synology-forum.nl/data-replicator-overige-backupsoftware/hyper-backup-naar-externe-nas-regelmatig-geen-antwoord-van-doelserver/msg289337/#msg289337), anders snapt er niemand wat van. ;)
Overigens, als je DSM opnieuw hebt geïnstalleerd, dan is de mount/link naar /opt in ieder geval wel weg, maar onder volume1 is het nog wel aanwezig.
-
Ik ben nu toch (ook op aanraden van Synology zelf) overgegaan tot herinstallatie van DSM, met behoud van data.
Nu valt dat toch effe tegen. Ik had gehoopt dat alles zoals voorheen was, omdat men zegt 'met behoud van data'.
Dit is de eerste keer dat ik dat doe. Ik zie dat hij na de installatie van DSM opnieuw een admin login en paswoord vraagt. Daarna een configuratie voor quickconnect.
Dus ik veronderstel dat hij alles kwijt is behalve de data.
De NAS start op en inderdaad alles weg behalve de shares, één share ben ik vreemd genoeg ook kwijt.
Ik heb dus alle shares behalve één.
Ik heb een totale 1 op 1 backup van alle shares behalve die éne map. De backup van de apps is hierin niet volledig.
Ik heb een gedeeltelijke versie-backup van bepaalde shares. De backup van de apps is hier WEL volledig.
Vooraleer ik gekke of vreemde dingen doe wilde ik toch even hier vragen hoe dat verder moet.
Zal ik nu met Hyper Backup de backup terug zetten? Is dan alles zoals voorheen? Of wat doe ik nu best?
Moet ik eerst die éne missing share terugzetten en dan de systeemconfiguratie terugzetten?
Daarna de apps?
-
Vreemd. Ik zie in opslagbeheer dat die ene verdwenen share toch nog aanwezig moet zijn. Dat was één share met 7 TB inhoud. De andere shares hadden in totaal 4TB. Ik zie dat er 11 TB (70%) in gebruik is, zoals voorheen...
-
Is het geen gecodeerde gedeelde map?
-
Nee niet voor zover ik weet.
Het is een map die door Plex werd gebruikt (films). Die was toch altijd zichtbaar
Kan iemand eens kijken naar mijn post ervoor? Kwestie van niks fout te doen
Merci
-
Dat was één share met 7 TB inhoud.
Dus dat is de gedeelde map voor Plex.
Kijk toch eens in Terminal of je daar die map wel kan zien onder /volume1.
-
Ja had ik al gedaan. Maar ik geraak er niet meer in, ondanks SSH aan staat.
Ik had gehoopt dat alles zoals voorheen was na herinstallatie DSM. Zo is dat toch op een Mac, maar dat is geen referentie.
Alles weg, alle apps weg, alle instellingen weg. Dus eigenlijk is ze blanco op de Shares na.
Wat doe ik nu? Configuratie terugzetten, daarna apps terugzetten?
-
En, kan je de de map ook niet zien in Configuratiescherm > Gedeelde map ?
Configuratie terugzetten
Dat zou ik zeker eerst proberen.
-
Wellicht wordt die map weer zichtbaar na een reboot?
Of is dat al geprobeerd?
-
Ik ben nu terug beschikbaar voor mijn NAS, was effe bezig met dagelijks werk.
Ik ga eens kijken.
Ondertussen ben ik terug erin via Terminal. Dit heb ik blijkbaar ooit nog eens aan de hand gehad:
https://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/geen-terminal-sessie-mogelijk/ (https://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/geen-terminal-sessie-mogelijk/)
Ondertussen zie ik dat de share 'FILMS' er nog is, zoals jullie en ik wel verwachtten... Ook de optware is er nog, dat is voor straks. Eerst de NAS aan de gang krijgen.
total 505180
drwxr-xr-x 1 192868 192868 302 Oct 8 22:43 @ActiveBackup
-rw------- 1 root root 805172 Sep 3 2019 @afpd.core.gz
drwxrwxrwx+ 1 root root 314 Sep 23 18:45 agenda
drwxrwxrwx+ 1 root root 266 Feb 6 2019 (naam gewist)
-rw------- 1 root root 708608 Oct 5 2018 @apparmor_parser.core
drwxr-xr-x 1 root root 546 Oct 8 23:20 @appstore
drwx------ 1 root root 0 May 27 07:04 @autoupdate
drwxrwxrwx+ 1 root root 104 Oct 3 16:37 BACKUP EXTERN
drwxrwxrwx+ 1 root root 100 Oct 8 22:43 BACKUP_MINIPC
drwxr-xr-x 1 root root 12 Oct 3 2018 @calendar
drwxr-xr-x 1 root root 56 Sep 8 07:01 @cloudsync
drwxr-xr-x 1 admin users 76 Jun 3 2018 @database
-rw------- 1 root root 89182208 Apr 27 2019 @dms.core
-rw------- 1 root root 1279234 Dec 22 2019 @dms.core.gz
drwxr-xr-x 1 DownloadStation DownloadStation 158 Oct 8 23:07 @download
drwxrwxrwx+ 1 root root 90 Oct 13 2019 DVD_CD_DIVERSEN
drwxrwxrwx+ 1 root root 850 Oct 8 01:50 @eaDir
d---------+ 1 root root 332 Sep 24 20:57 FILMS
drwxrwxrwx+ 1 root root 290 Oct 6 15:34 homes
drwxrwxrwx 1 root root 158 Oct 6 16:08 @img_bkp_cache
drwxr-xr-x 1 root root 6 Apr 27 2017 @iSCSI
drwxrwxrwx+ 1 root root 80 Mar 29 2020 (naam gewist)
drwxrwxrwx+ 1 root root 106 Oct 6 08:56 MULTIMEDIA
drwxrwxrwx+ 1 root root 136 Apr 22 07:06 MULTIMEDIA2 BACKUP
drwxrwxrwx+ 1 root root 224 Oct 4 19:53 music
drwxr-xr-x 1 root root 90 Oct 8 18:36 @optware
drwxrwxrwx+ 1 root root 612 Aug 9 08:43 PAPA_MAMA_ADMIN
drwxrwxrwx+ 1 138862 138862 208 Oct 8 15:21 photo
drwxrwxrwx+ 1 root root 690 May 11 13:08 Plex
-rw------- 1 root root 50516811 Jun 2 21:44 @Plex.core.gz
drwxr-xr-x 1 root root 54 Nov 8 2019 public
drwxrwxrwx+ 1 root root 52 Oct 6 15:34 PUBLIC
drwxrwxrwx+ 1 root root 54 Oct 5 14:00 (naam gewist)
drwxr-xr-x 1 root root 24 Feb 24 2017 @S2S
drwxr-xr-x 1 root root 980 Oct 8 01:50 @sharesnap
-rw------- 1 root users 5447680 Feb 9 2019 @smbd.core
drwxrwxrwx+ 1 root root 282 Oct 6 21:00 SOFTWARE_GAMES
drwxrwxrwx+ 1 root root 200 Aug 24 2019 SOLARVIEW
-rw------- 1 root root 285683712 Apr 8 2018 @syncd.core
-rw------- 1 root root 2277376 Apr 14 2019 [member=20529]syno[/member]agentregist.core
drwxr-xr-x 1 root root 32 Oct 9 2018 [member=20529]syno[/member]calendar
drwx------ 1 root users 22 Sep 8 2019 [member=20529]syno[/member]Drive
-rw------- 1 root root 523530240 Apr 7 2019 [member=20529]syno[/member]elasticd.core
-rw------- 1 root root 91995135 Aug 6 2019 [member=20529]syno[/member]elasticd.core.gz
-rw------- 1 root root 17002496 Oct 21 2018 [member=20529]syno[/member].FileStatio.core
drwxr-xr-x 1 root root 404 Oct 9 00:01 [member=20529]syno[/member]Finder-log
-rw------- 1 root root 1183744 May 1 2018 [member=20529]syno[/member]logrotated.core
drwxr-xr-x 1 root root 34 Jul 24 2019 [member=20529]syno[/member]logyApplicationService
drwxr-xr-x 1 root root 32 Oct 8 23:12 [member=20529]syno[/member]logydrive
drwxr-xr-x 1 root root 62 Jan 29 2018 [member=20529]syno[/member]logydrive_1602191562
drwxr-xr-x 1 root root 32 Dec 10 2017 [member=20529]syno[/member]logyDriveShareSync
-rw------- 1 root postgres 1675264 Mar 26 2017 [member=20529]syno[/member]photo_acl_p.core
-rw------- 1 root root 294003 Sep 1 2019 [member=20529]syno[/member]photo_acl_p.core.gz
-rw------- 1 root root 2957312 Mar 20 2018 [member=20529]syno[/member]photo-bin-s.core
-rw------- 1 root SynologyMoments 2007040 Jun 3 2018 [member=20529]syno[/member]photo-bin-t.core
-rw------- 1 root root 41197568 Jun 3 2018 @syslog-ng.core
-rw------- 1 root root 716365 May 13 23:31 @syslog-ng.core.gz
drwxrwxrwx+ 1 root root 108 Oct 6 15:34 TEMP
drwxrwxrwx+ 1 root root 284 Oct 6 15:37 THUIS_DOC
drwxrwxrwt 1 root root 150 Oct 9 00:05 @tmp
drwxrwxrwx+ 1 root root 134 Sep 24 20:46 TORRENT
-rw------- 1 root root 85327872 Aug 13 2017 @transmissiond.core
drwxrwxrwx+ 1 root root 46 Sep 23 18:46 video
drwxr-xr-x 1 root root 0 Oct 3 16:29 @webdav
>>> MOET ik niet eerst de apps terugzetten vooraleer de config terug te zetten? Of zit dat in de config?
-
1 - Ik zie dat veel standaard rechten van standaard mappen gewoon niet goed staan, bijvoorbeeld:
drwxrwxrwx+ 1 root root 290 Oct 6 15:34 homes
drwx--x--x+ 4 root root 4096 Aug 27 16:48 homes
drwxrwxrwx+ 1 root root 224 Oct 4 19:53 music
d---------+ 3 root root 4096 Aug 27 16:49 music
drwxrwxrwx+ 1 138862 138862 208 Oct 8 15:21 photo
drwxr-xr-x+ 3 PhotoStation PhotoStation 4096 Aug 27 16:49 photo
drwxrwxrwx+ 1 root root 46 Sep 23 18:46 video
d---------+ 3 root root 4096 Aug 27 16:49 video
....enz.
Of dit te maken heeft met de reset, lijkt mij sterk, vooral m.b.t. de map homes.
2 - MOET ik niet eerst de apps terugzetten vooraleer de config terug te zetten?
Kan je doen, maar hoeft niet.
3 - Of zit dat in de config?
Nee, apps zitten niet in de config, zie DSM Help. (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/AdminCenter/system_configbackup)
Ik zou dus de Configuratieback-up eerst maar eens terugzetten en weer vergelijken hoe de rechten staan en ook maar zien of je de map FILMS weer kunt zien.
4 - Ook de optware is er nog
Dat klopt omdat deze op volume1 staat, maar /opt (link naar optware: opt -> /volume1/@optware) zou er niet meer moeten zijn.
-
Inderdaad, was er net achter. In DSM stonden de rechten van de standaard mappen fout.
Heel eigenaardig. Ik ben toch ingelogd als admin, zou je toch denken dat je alle rechten hebt.
Ik heb in DSM alle rechten toegekend en toen zag ik die share wel terug.
-
Ik ben ondertussen de config en apps aan het terugzetten vanuit Hyperbackup.
Wel weer een eigenaardigheidje. Bij het opstarten van de recovery gaf hij aan welke mappen/shares ik wilde terugzetten. Ik heb geen enkele aangeduid omdat die toch aanwezig waren.
En nu is hij toch die mappen aan het terugzetten. Dat begrijp ik niet!
-
Dat kan kloppen als je een Package met data, zoals Photo Station, restored.
Dan gaat, in dit voorbeeld, de gedeelde map photo ook restored.
[attach=1]
[attach=2]
Ik heb het getest!
-
Ah zo, maar toch raar. Want hij zet ALLE mappen terug. Ik heb al diverse mappen/shares zien passeren die niets met packages te maken hebben, alsook de home(s) mappen.
Het is niet zo erg, maar misschien was het niet nodig.
-
Bij mij dus niet, getest!
-
zoals ik zei:
https://www.synology-forum.nl/data-replicator-overige-backupsoftware/backup-terugzetten/msg289335/#msg289335 (https://www.synology-forum.nl/data-replicator-overige-backupsoftware/backup-terugzetten/msg289335/#msg289335)
ik trek ongeluk aan.
We wachten verder af, eens kijken hoe het loopt. Men doet dit niet elke dag hè.
> edit: mogelijk vergis is me, het kunnen onmogelijk ALLE mappen/shares zijn. Hij geeft 840 GB aan, het totaal aan shares (zonder films) is ongeveer 4 TB.
-
…Ik heb geen enkele aangeduid omdat die toch aanwezig waren.
En nu is hij toch die mappen aan het terugzetten. Dat begrijp ik niet!
Ik heb toevallig gisteren ook PhotoStation terug gezet. Geen map geselecteerd, maar hij gaf wel aan dat er mappen terug gezet werden. Dit wat echter in een paar seconden klaar, zodat ik effectief denk dat er niets terug gezet is.
-
1 - Ik zie dat veel standaard rechten van standaard mappen gewoon niet goed staan, bijvoorbeeld:
Bij mij stonden de rechten in het verleden ook anders. Oudere dsm versies gaven andere rechten en die bleven blijkbaar staan na een update.
Bij mij ziet het er zo uit. Ik vind jouw settings bij video en music juist vreemd.
total 626716
drwxr-xr-x 27 root root 4096 Sep 27 12:05 homes
drwxrwxrwx 49 root root 4096 Aug 27 2019 music
drwxrwxrwx 7 root root 4096 Oct 7 20:50 photo
drwxrwxrwx+ 14 root root 4096 Aug 27 2019 video
drwxrwxrwx+ 20 root root 4096 Sep 3 22:19 web
-
welke setting bedoel je? Die zijn toch hetzelfde?
Ondertussen is hij nog steeds bezig. Hij neemt veel tijd voor de Photo map, dus ik neem aan dat hij die wél aan het terugzetten is.
-
Ik vind jouw settings bij video en music juist vreemd.
@Briolet Je bedoelt bij mij ?
Ik heb even Media Server geïnstalleerd op DSM7, ook dan krijg precies hetzelfde:
d---------+ 3 root root 4096 Oct 9 18:58 music
d---------+ 3 root root 4096 Oct 9 18:58 photo
d---------+ 3 root root 4096 Oct 9 18:58 video
-
Ondertussen is alles terug werkende. Verbazend dat alles terug werkt. Allé toch meer dan dat ik had durven denken...
Niet helemaal alles...
Ik zie dat de USB schijven terug de standaard naam hebben. Hierdoor werken sommige backups niet. Na het aanpassen van de namen gaan die backups weer goed.
Tevens moet ik op de andere NAS'en de HyperBackup sessies één keer handmatig opstarten. Ze staan wel online maar toch in het rood (probleem met server bestemming) Daarna werken de backups goed
En nog iets heel raar. Ik start mijn Note Station Client op de Mac, ik moet terug inloggen (gebeurt wel vaker), maar weigert dit ondanks dat de login correct is. Ik krijg de melding dat ik teveel keren geprobeerd heb.
Direct daarna krijg ik een mail dat er inlogpogingen gedaan zijn. Als ik bij de meldingen op de NAS ga kijken zie ik de melding staan dat 192.168.1.1 10x geprobeerd heeft. Dat is het router adres. Je zou verwachten dat het adres van mijn Mac is, maar niet dus. Wat heeft het router adres met Note Station te maken?
-
Wat heeft het router adres met Note Station te maken?
Werkelijk geen idee, maar top de je alles weer op de rails hebt :clap:
-
Heel vreemd...
Ik heb het adres van de router 192.168.1.1 bij de uitzonderingen gezet, en nu kan ik wél inloggen met Note Station Client op mijn Mac.
Tevens ben ik een certificaat kwijt. Eéntje dat ik zelf had aangemaakt.
-
Hierbij een tussentijds overzicht na de reset met behoud van data, daarna terugplaatsen van backup met Hyper Backup.
Eerst en vooral was ik verrast door de eenvoud. Ik ben niet zo'n specialist maar het was toch min of meer duidelijk.
Bijna alles werd teruggezet (instellingen en apps) maar niet alles.
Sommige punten hieronder zijn misschien wel normaal.
- één share was weg (geen privileges)
- Ik zie dat de USB schijven terug de standaard naam hebben. Hierdoor werken sommige backups niet. Na het aanpassen van de namen gaan die backups weer goed.
Tevens moet ik op de andere NAS'en de HyperBackup sessies één keer handmatig opstarten. Ze staan wel op online maar toch in het rood (probleem met server bestemming) Daarna werken de backups goed
- Ik start Note Station Client op de Mac, ik moet terug inloggen (gebeurt wel vaker), maar weigert dit ondanks dat de login correct is. Ik krijg de melding dat ik teveel keren geprobeerd heb.
Direct daarna krijg ik een mail dat er inlogpogingen gedaan zijn. Als ik bij de meldingen op de NAS ga kijken zie ik de melding staan dat 192.168.1.1 10x geprobeerd heeft. Dat is het router adres. Je zou verwachten dat het adres van mijn Mac is, maar niet dus.
- Let’s encr. certificaat is weg.
- hij zet wel bepaalde shares en/of mappen terug ondanks niet gevraagd, is waarschijnlijk normaal.
- Alle geblokkeerde IP adressen zijn weg
- CMS host is weg, ook instellingen.
- Blijft hangen op ‘video bewerken’
[attach=1]
- UPS instellingen zijn weg
- Synology Drive op mijn Mac is constant vanalles aan het synchroniseren. Namen zijn veranderd, uploaden…
- Active backup for business is weg. De instellingen zijn nog aanwezig na herinstallatie van app.
- Plex is weg maar is volgens mij normaal, is ook niet zo erg in mijn geval
- Instellingen van 'TOEPASSINGSREGELS' in het configuratiescherm zijn weg (voor instellingen File Station extern)
- CALENDAR : agenda data is weg (data is weg, gebruikers en agenda's zelf niet)
Maar.... de reden waarom ik de herinstallatie deed is het probleem met de hypercard netwerk backup (gaat off-in, geen antwoord van doelserver), en het probleem met Cloud Sync die upload fouten genereert.
-
Ik heb het adres van de router 192.168.1.1 bij de uitzonderingen gezet, en nu kan ik wél inloggen met Note Station Client op mijn Mac.
Voor mij ook onverklaarbaar, maar ook herkenbaar. Ik heb een tijdje gehad dat mijn router steeds inlogpogingen deed op de nas via ftp (dacht ik). Heb ik ook nooit gesnapt. Ik heb dubbel nat. Het WAN adres van de router kan ik verklaren via nat-loopback, maar niet het lan adres.
Edit: Maar ik weet eigenlijk niet of nat-loopback overal gelijk werkt. Bij mij loopt alles over het WAN adres en zijn dus ook de forwards nodig. Maar misschien dat andere routers dat tonen als een LAN adres?
-
Het was enkel bij de eerste login. Nu is de uitzondering niet meer nodig. Allemaal vreemd.
Hier gaat de loopback ook via de Wan.
-
......
Maar.... de reden waarom ik de herinstallatie deed is het probleem met de hypercard netwerk backup (gaat off-in, geen antwoord van doelserver), en het probleem met Cloud Sync die upload fouten genereert.
Autocorrect ??? Moet uiteraard Hyperbackup zijn.
Wie kent HyperCard nog? Stukje nostalgie op de Mac!
[attach=1]
-
:(
Het was natuurlijk te denken. Ik heb gemeld dat de herinstallatie zoals zij hadden aanbevolen niet helpt. Dan weten ze het ook niet meer.
Zij antwoorden met het voorstel om alle ram entended en 3 x te testen en alle harde schijven ook extended te testen. Hiervoor moet ik met speciale software van de fabrikant van die schijf testen op een PC. Dus ik moet de schijf eruit halen en aan een Mac of PC hangen.
Ik vraag me af of de data op die schijf blijft staan en of ik ze nadien terug in de NAS kan steken zonder gevolgen voor de werking.
-
Ik heb zo vaak HD's aan mijn PC getest, data blijft staan.
Zou er wel adviseren om de HD's weer terug te zetten in de NAS in dezelfde volgorde.
-
...... en geen gevolgen voor de werking.
-
Hoe snel gaat die test van de HD's?
-
Ik heb zo vaak HD's aan mijn PC getest, data blijft staan.
Dat ligt natuurlijk aan de test. Om te kijken of de schijf goed beschrijfbaar is, moet hij de data eerst lezen, dan het schrijven testen en tenslotte de oude data weer terug zetten. Bij slechte schijven kunnen daarbij bitjes verloren gaan. Maar goed, hij zal dan aangeven dat de schijf toch al slecht is.
Hoewel ik aanneem dat als hij de oude data niet meer correct kan terug zetten, hij het op een andere plek zal terug zetten.
-
Ik heb nog iets heel vervelend aan de hand sinds het terugplaatsen van alle apps en app data.
Ik stel nu vast dat alle data van al mijn agenda's weg is, dus van de app CALENDAR.
De agenda's zelf zijn wel overgezet, maar de inhoud is volledig leeg.
Niet zo fijn...
-
Dat lijkt me een heel grote bug. In principe staat op elke cliënt een kopie van de agenda. Dus moet die backup terug gezet zijn met een tijdcode die nieuwer is dan de backup datum, waardoor alle cliënten denken dat ze achter lopen en de data ook lokaal gewist is.
Je kunt misschien callendat stoppen, dan op een mac de agenda files terug zetten uit een timemachine backup, vervolgens de agenda exporteren.
Als je Callendar dan weer aanzet kan het zijn dat alles weer gewist wordt, maar dan importeer je de agenda weer zodat alles een nieuwere tijdcode krijgt.
NB: Nooit geprobeerd, maar zou moeten werken.
-
Dat moet ik eerst eens bekijken welk scenario je daar bedoelt.
Zou ik eerst nog eens CALENDAR uit een versie backup terug proberen te zetten? Gaat dat?
De vraag is natuurlijk ook waar die agenda data op de Mac zit?
-
In de bibliotheek van elke gebruiker op de mac staat een map "callendars'. Die hele map kun je uit TimeMachine terug zetten. Wel Time Machine openen met deze bibliotheek in een finder venster. Anders kun je deze hidden folder niet benaderen vanuit TimeMachine.
En in de finder wordt hij pas zichtbaar in het 'Ga' menu als je de optie ingedrukt houd. (Maar het openen van de bibliotheek folder zou basiskennis bij de mac gebruikers moeten zijn)
Nooit geprobeerd om terug te zetten, maar ik neem aan dat daar alle relevante data in staat.
-
straks eens proberen, merci tot nu toe ;)
Ik had al een vermoeden dat het daar ergens ging zitten, maar nog geen tijd gehad.
-
Je kunt misschien callendat stoppen, dan op een mac de agenda files terug zetten uit een timemachine backup, vervolgens de agenda exporteren.
Als je Callendar dan weer aanzet kan het zijn dat alles weer gewist wordt, maar dan importeer je de agenda weer zodat alles een nieuwere tijdcode krijgt.
Ik heb diverse agenda versies proberen terug te zetten, maar ik krijg de data niet terug. Diverse agenda's zijn weg.
Als ik ze probeer terug te zetten, gebeuren er bij een aantal versies heel gekke dingen en soms klapt 'agenda' op de Mac gewoon dicht met foutmeldingen.
Volgens mij kan je dat allemaal niet op die manier ongestraft doen.
Ik kan ook niet achterhalen wat er allemaal mis is gegaan.
Helaas toch een vervelend probleem bij het terugzetten van een backup.