Synology-Forum.nl
Packages => Officiƫle Packages => Cloud Station & Drive => Topic gestart door: Peter van Heun op 14 januari 2021, 21:37:39
-
Ik heb exact hetzelfde probleem als hier (https://www.synoforum.com/threads/drive-web-access-normal-users-cant-see-recycle-bin.3314/) wordt vermeldt. Helaas geen oplossing erbij.
Dus, een beheerder ziet wel de prullenbak in Drive van een teammap, een 'gewone' gebruiker ziet de prullenbak niet. In File Station ziet de normale gebruiker de prullenbak wel. 'Toegang beperken tot uitsluitend beheerders' staat ook niet aangevinkt. Het lijkt een instelling van Drive maar ik kan daarover niks vinden in de instellingen van Drive.
Iemand soortgelijk gedrag? Wellicht met oplossing.
-
Kun je instellen, of een prullenbak alleen door een "admin" geleegd kan worden (ofwel gezien),
en/of tevens door gebruikers met gewone gebruikersrechten.
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/AdminCenter/file_share_recycle
3. Schakel het selectievakje Toegang beperken tot beheerders in wanneer alleen beheerders
toegang tot de prullenbak mogen hebben.
-
In File Station ziet de normale gebruiker de prullenbak wel.
Heb je wel eens in de prullenbak gekeken? Er zijn twee soorten prullenbakken. Die van de share en die van drive. Bij de share is het gewoon een folder met de naam "#recycle". Bij drive is de prullenbak (en de versies) een groot database bestand.
Als je een file wist via Drive wordt die wel naar de #recycle folder verplaatst, maar de versie in de database blijft daar staan, inclusief alle versies ervan. Alleen wordt die in de databese als 'gewist' aangemerkt.
Als een gewone gebruiker de prullenbak in File Station zou legen, maakt dat niets uit, want de beheerder blijft de files gewoon zien in de prullenbak van Drive en kan ze nog steeds herstellen.
Het is geen bug, alleen verwarrend dat er twee prullenbakken zijn.
-
Kun je instellen, of een prullenbak alleen door een "admin" geleegd kan worden (ofwel gezien),
en/of tevens door gebruikers met gewone gebruikersrechten.
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/AdminCenter/file_share_recycle
3. Schakel het selectievakje Toegang beperken tot beheerders in wanneer alleen beheerders
toegang tot de prullenbak mogen hebben.
Die staat uit. Dat lijkt me juist toch?
-
Het is geen bug, alleen verwarrend dat er twee prullenbakken zijn.
In File Station ziet een gebruiker een #recycle en een #RECYCLE.BIN. Als ik een bestand verwijder, bijvoorbeeld met een bestandsbeheerprogramma, dus niet in File Station of Drive, dan verschijnt dat bestand keurig in de #recycle en kan het zien als gebruiker in File Station. In Drive zie ik de map en het bestand dus niet.
NB. Ja, ik ken de database van Drive (voorheen Cloud). Maar daar kan ik toch niet in of bij?
-
Maar daar kan ik toch niet in of bij?
Niet bij de file zelf, maar wel bij de inhoud. Bij opvragen van de versies van een file, kijk je in die database. Ook als je files wist in de prullenbak van Drive, worden ze uit de database gewist.
Wees je gewoon bewust dat het twee verschillende prullenbakken zijn. Het is alleen dat Drive een verwijderde file in beide prullenbakken zet.
Het idee van Drive is dat alleen beheerders bij de prullenbak kunnen komen zodat gebruikers niet in staat zijn om onherstelbare schade aan te richten door files echt te wissen.
-
Nee, sorry, ik begrijp het concept (nog) niet. Voor een gebruiker is een verwijderd bestand compleet 'uit het zicht' in Drive.
-
Dat is toch goed? Als je iets verwijderd, behoort het ook weg te zijn.
Synology had alleen een tussenoplossing kunnen maken waarbij gewone gebruikers wel in de prullenbak kunnen kijken en bestanden kunnen terug zetten, maar geen bestanden in de prullenbak mogen wissen. Programma technisch was het waarschijnlijk simpeler voor Synology om de prullenbak van de teamfolders geheel te verbergen.
Je kunt altijd een feature request doen. Maar, zoals je zag staan de verwijderde bestanden ook in de #recycle folder en via die omweg kunnen gebruikers de files ook weer terug zetten.
Let wel, omdat er eigenlijk twee verschillende prullenbakken zijn, is zo'n terug gezette file voor Drive gewoon weer een nieuwe file met versie 1. Als je als admin in de Drive prullenbak kijkt, staat daar de weggegooide file nog steeds in. #
Dat er twee onafhankelijke prullenbakken zijn wordt waarschijnlijk nergens expliciet uitgelegd om de gebruikers niet te veel te verwarren. :P
# Edit. Ik had als test een file vanaf een gemounte share terug gehaald uit de prullenbak. Ik zie dat de eigenaar die Drive aangeeft voor die file dan 'root' is.
-
In File Station kan een gebruiker gewoon in de prullenbak. Mij lijkt het handig als een gebruiker niet twee verschillende programma's hoeft te gebruiken. Als ik hem toegang tot de prullenbak wil geven.
-
Zoals ik al herhaald heb, zijn het twee verschillende prullenbakken, dus in File Station zit je in een andere prullenbak. En de keus van Synology is om gewone gebruikers geen toegang te geven tot prullenbakken van teamfolders. Dat is gewoon een keuze en geen bug.
Wil je het anders, dan moet je een feature request indienen.
Het wordt nog ingewikkelder als je EXT4 en BTRFS filesystemen naast elkaar legt. Ik heb alleen ervaring met EXT4. Daar bewaard Drive van elke file een kopie in de database. De files staan er dus dubbel op. Gooi je iets in de prullenbak, dan gaat de ene file in de ene en de andere file in de andere prullenbak.
Bij een BTRFS file systeem bewaard Drive geen extra kopie in een database. Dan zorgt het filesysteem ervoor dat gewiste files toch hersteld kunnen worden. Hoe het bij dat filesysteem met de prullenbakken werkt, weet ik eigenlijk niet, maar ik verwacht dat het voor de gebruiker nog twee gescheiden prullenbakken zijn, maar dan met linkjes naar dezelfde fysieke file.
-
Bij btrfs kun je volgens mij al die prullenbakken e.d. uit laten staan en gewoon via btrfs snapshots maken. Volgens mij is dat het meest efficient.
Groet,
Dirk