Auteur Topic: HD raakt vol  (gelezen 10586 keer)

Offline Emil Jaeger

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 16
HD raakt vol
« Gepost op: 13 oktober 2014, 14:32:08 »
Ik ben sinds kort in het bezit van een Synology DS 214 met 2 HDD van elk 3 TB.
Raid type SHR.

Mijn probleem:
Ik heb ongeveer 600 GB aan foto's , bestanden en video's opgeslagen.
Dit kan ik nagaan in de FileStation.

Opslag Beheer geeft aan verbruik 1950 GB

Ik heb alle benodigde Synology app's geinstalleerd
Recycle is leeg

Kan iemand mij vertellen hoe dit komt



  • Mijn Synology: DS214
  • HDD's: 2xST3000DM001

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 273
  • -Ontvangen: 1804
  • Berichten: 10.994
    • http://www.dwvbb.nl
Re: HD raakt vol
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2014, 14:37:23 »
Heb je Cloud Station in gebruik?
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline Emil Jaeger

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 16
Re: HD raakt vol
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2014, 20:03:59 »
Ja, ik heb Cloud Station in gebruik,
Ik heb inmiddels twee grote mappen opgeruimd.
En wat ik weghaal komt overeen met de gegevens van File station.
Er zit nu nog ca. 100 GB op de HDD.
Opslag beheer geeft nu een gebruik aan van 1500 GB !!!
Waar zit het verschil ???
  • Mijn Synology: DS214
  • HDD's: 2xST3000DM001

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1404
  • -Ontvangen: 8068
  • Berichten: 44.251
    • Truebase
Re: HD raakt vol
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2014, 20:33:01 »
Cloud Station houdt versies bij (standaard 32, zie bijlage), ook als je iets nieuws synced, wordt het 2 x opgeslagen.
Echter, die map zie je niet in File Station: /volume1/@cloudstation/@sync/repo.

Ga maar eens kijken met WinSCP:

WinSCP:
1 - Zorg ervoor dat SSH-Service aan staat: Configuratiescherm > Terminal.
2 - Download: http://winscp.net/eng/download.php
3 - Installeer WinSCP
4 - Start WinSCP klik op nieuw
5 - Bestandsprotocol: SCP
6 - Adres doelcomputer: <NAS-IP>
7 - Poortnummer: 22
8 - Gebruikersnaam: root
9 - Opslaan
10 - Inloggen (Password van je admin)

Dus je moet uitkijken WAT je allemaal in Cloud Station zet en iedere keer als je wat wijzigt, wordt er een nieuwe versie neergezet dus, als dat grote bestanden zijn dan loop je snel vol.



CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-7   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeStation BSM 1.2-65586                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Emil Jaeger

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 16
Re: HD raakt vol
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2014, 08:35:54 »
Super!!, het probleem is herkend en opgelost , ga verder kijken hoe ik ermee om kan gaan
  • Mijn Synology: DS214
  • HDD's: 2xST3000DM001

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1404
  • -Ontvangen: 8068
  • Berichten: 44.251
    • Truebase
Re: HD raakt vol
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2014, 09:03:46 »
Mocht het nog nodig zijn om die verborgen ruimte weer vrij te krijgen:

​1 - Maak​ een back-up van al ​je files op je PC..
​2 - ​De-installeer Cloud Station ​met de optie dat je geen data ​wilt behouden.
​3 -  Installeer Cloud Station ​opnieuw en stel je aantal versies eventueel lager in.
​4 -  Resync de back-up ​files weer van​af​ ​je PC.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-7   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeStation BSM 1.2-65586                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2684
  • Berichten: 16.615
Re: HD raakt vol
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2014, 09:14:48 »
Citaat
Dus je moet uitkijken WAT je allemaal in Cloud Station zet en iedere keer als je wat wijzigt, wordt er een nieuwe versie neergezet dus, als dat grote bestanden zijn dan loop je snel vol.

Het aantal versies valt mee, volgens mij moet je daar mensen niet mee verontrusten. CS gebruikt verschil-bestanden, dus alleen de verschillen tussen alle versies worden opgeslagen.
De gebruikte ruimte zit er in dat er van alle bestanden een backup bewaard wordt zodat ze er dubbel op staan. En verplaatsen naar een andere folder, of renamen van een folder, wordt door CS geïnterpreteerd als het wissen van het origineel en aanmaken van een nieuw bestand. Dit genereert heel veel deleted bestanden die in de backup achter blijven.

De remedie daartegen is dat je de prullenbak in de CS app regelmatig moet wissen. (Dat heet in DSM 5: versiegeschiedenis, maar heeft nog wel een prullenbak icoontje) Het vervelende is dat dat sinds DSM 5.0 heet: 'Delete All'. Ze bedoelen ermee dat alle reeds gewiste files in de prullenbak, permanent gewist worden.  Ik vind dat heel verwarrend en heb een half jaar geleden al een bugmelding gedaan, met het verzoek deze tekst aan te passen. (Incl. 2 voorstellen van mij, maar ik zie ze ook in de beta versie nog steeds niet toegepast)

In elk geval denk ik niet dat het probleem in de 32 versies zit. Dat zou ik rustig hoog laten staan om zelf een goede backup te hebben. Het probleem zit hem in de gewiste files die nog in de backup zitten.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Emil Jaeger

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 16
Re: HD raakt vol
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2014, 14:00:56 »
Mocht het nog nodig zijn om die verborgen ruimte weer vrij te krijgen:

​1 - Maak​ een back-up van al ​je files op je PC..
​2 - ​De-installeer Cloud Station ​met de optie dat je geen data ​wilt behouden.
​3 -  Installeer Cloud Station ​opnieuw en stel je aantal versies eventueel lager in.
​4 -  Resync de back-up ​files weer van​af​ ​je PC.


In opslag beheer stond ca 1400 GB die ik niet kon traceren.
Na installatie van WinSCP heb ik alle files in Repo gewist.
Daarna stond er maar 190 Gb op die ik kon traceren als gebruik.
Alles is gebackuped op de PC.
Nu ga ik Cloud Station opnieuw installeren etc...
Ik wil de Synology voornamenlijk gebruiken als media server voor mijn : HD tv, Ipads en Iphone.
Ik ben n.l. pas begonnen en alles is nog nieuw in deze materie.
  • Mijn Synology: DS214
  • HDD's: 2xST3000DM001

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1404
  • -Ontvangen: 8068
  • Berichten: 44.251
    • Truebase
Re: HD raakt vol
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2014, 16:25:00 »
Mooi, dat scheelt weer ;D


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-7   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeStation BSM 1.2-65586                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Rien67

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 39
Re: HD raakt vol
« Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2014, 19:58:13 »
Ik probeer dubbele bestanden van Cloud te wissen en heb gekeken met Winscp. Ik kan echter nergens Repo vinden. Kan je mij op weg helpen?

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1404
  • -Ontvangen: 8068
  • Berichten: 44.251
    • Truebase
Re: HD raakt vol
« Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2014, 20:28:44 »
Kijk eerst even in Versiegeschiedenis (CS), daar kun je verwijderen.
TS wilde n.l. ALLES verwijderen.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-7   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeStation BSM 1.2-65586                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Rien67

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 39
Re: HD raakt vol
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2014, 08:16:46 »
Ik had gisteren Cloud Station al verwijderd dus daarom kon ik die map Repo niet zien. Iki zal mijn vraag wat duidelijker stellen. Gisteren was mijn harde schijf gebruik 65%. Ik heb toen eerst bij CLoud station de versiegeschiedenis op 3 gezet ipv 32. Er gebeurde toen niets. Harde schijf gebruik bleef op 65% staan. Vervolgens CLoud verwijderd en wederom niets.
Vervolgens Cloud er weer opgezet en 's-avonds was mijn harde schijf gebruik 93%. Cloud er weer afgehaald en weer 65%. Dus bij de eerste keer Cloud verwijderen zijn de bestanden niet gewist. Deze wil ik nu dus alsnog verwijderen maar waar staan die?   

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2684
  • Berichten: 16.615
Re: HD raakt vol
« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2014, 08:54:36 »
De versie geschiedenis een lager getal geven helpt niet veel. Je moet daar "delete all' kiezen. Dan wist hij alle gedelete bestanden. Dat zijn de bestanden met een rood kruis voor de naam.

Dat is een functie die je sowieso periodiek moet doen om de prullenbak niet over te laten lopen.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1404
  • -Ontvangen: 8068
  • Berichten: 44.251
    • Truebase
Re: HD raakt vol
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2014, 09:00:12 »
Citaat
Vervolgens Cloud er weer opgezet en 's-avonds was mijn harde schijf gebruik 93%. Cloud er weer afgehaald en weer 65%. Dus bij de eerste keer Cloud verwijderen zijn de bestanden niet gewist. Deze wil ik nu dus alsnog verwijderen maar waar staan die?   

Misschien dat er bij jou wat anders aan de hand is dan waar deze Topic over gaat maar goed, je vraagt waar map repo staat: /volume1/@cloudstation/@sync/repo.

Als je die niet kunt vinden nadat je CS hebt verwijderd, dan is er, zoals aangegeven, wat anders aan de hand.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-7   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeStation BSM 1.2-65586                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Rien67

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 39
Re: HD raakt vol
« Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2014, 18:59:01 »
De versie geschiedenis een lager getal geven helpt niet veel. Je moet daar "delete all' kiezen. Dan wist hij alle gedelete bestanden. Dat zijn de bestanden met een rood kruis voor de naam.

Dat is een functie die je sowieso periodiek moet doen om de prullenbak niet over te laten lopen.

Ik heb Cloud weer geïnstalleerd en nu komt hij niet verder dan 70%. Waar kan ik "delete all" vinden"? Ik heb al eedrer gezocht naar een prullenbak maar kan met niet vinden.


 

Waardoor raakt een volume beschadigt?

Gestart door renmessinkBoard NAS hardware vragen

Reacties: 1
Gelezen: 1847
Laatste bericht 16 april 2010, 15:59:07
door Björn
NAS raakt vol

Gestart door dirklammersBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 5
Gelezen: 1045
Laatste bericht 04 juni 2019, 17:16:19
door dirklammers
Domotics gaat steeds offline en zwave raakt inactief.

Gestart door walbergBoard Overige 3rd party packages

Reacties: 13
Gelezen: 6607
Laatste bericht 28 juli 2015, 17:58:37
door walberg
Kopieren van bestanden laptop naar NAS - laptop HDD raakt vol!

Gestart door mjolinkBoard Windows

Reacties: 25
Gelezen: 5933
Laatste bericht 17 april 2018, 14:02:41
door Birdy