Synology-Forum.nl
Packages => Officiƫle Packages => CardDav server => Topic gestart door: michelb80 op 15 januari 2017, 13:44:49
-
Ik heb een probleem met de Carddav server en client. Een poos geleden heb ik het ingesteld en toen werkte het naar behoren. Mijn harde schijf is pas geleden gecrashed en heb alles direct weer naar een nieuwe server ondergebracht. Gisteren kwam ik erachter dat het synchroniseren van mijn contacten niet meer lukt. Of dit voor of na de crash is fout gegaan daar heb ik geen idee van. Zal proberen uit te leggen wat ik heb gedaan:
* Carddav Server geinstalleerd.
* Poorten op de Nas open gezet (8008 en 8443)
* Contacten zijn wel zichtbaar als ik in de Carddav Server bij gebruikers ga kijken
Ik heb een telefoon waar android op draait met het gratis programma CardDAV-Sync free.
Op mijn Ipad zit standaard al een optie om Carddav toe te voegen.
Allereerst lukt het op mijn Ipad deels om mijn contacten te laten synchroniseren. Het volgende voer ik in:
http://<ip server>:8008/addressbooks/users/<Gebruikersnaam>/addressbook/
Na invoer gaat dit werken en synchroniseerd mijn ipad met mijn server de contacten.
Wil ik de verbinding beveiligen met ssl dan verander ik de poort in 8443 -> https://<ip server>:8443/addressbooks/users/<Gebruikersnaam>/addressbook/
En dit werkt niet ondanks dat ik mijn firewall poort 8443 heb openstaan.
Dan nog iets zodra ik de verbinding zonder ssl heb gemaakt en ik ga terug om te kijken hoe mijn ipad het heeft opgeslagen. Zie ik bij Account-URL iets heel anders, namelijk: http://<ipadres server>:8008/principals/__uids__/<een reeks aan cijfers en letters>/
Dit laatste url gebruikte ik ook voorheen om mijn android telefoon in te stellen (wat voorheen wel werkte).
Maar nu het probleem!!
Met mijn android kan ik niet meer synchroniseren. In carddav-Sync free heb ik dezelfde urls ingevuld wat hierboven is beschreven. Ik kan wel inloggen. Ik zie ook dat er een adresbook is aangemaakt in Carddav-Sync app. Maar synchroniseren met mijn server doet ie niet.
Samenvatting:
Ipad werkt wel met poort 8008 en niet met 8443.
Met android kan ik wel inloggen maar synchroniseert niet met de server. Wat gaat hier fout?
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Na lang zoeken ben ik eruit. Dacht alles goed te hebben ingesteld maar was nog 1 ding vergeten.
Als je naar configuratie scherm gaat -> Gedeelde map --- Klik dan op de map homes. Kies bewerken -> machtigingen. Kies dan systeem interne gebruik en vink dan carddav aan.
Gelukkig werkt Carddav weer 8).
-
Kies dan systeem interne gebruik en vink dan carddav aan.
Bij mij is op die hele pagina niets aangevinkt en toch synchroniseren mijn adresboeken op mijn Android en de Mac's. Ergens moet bij jou iets anders verkeerd staan, wat je nu met de nieuwe instellingen overruled.
Maar het werkt nu en dat is het meest belangrijk. ;)
-
Computers :evil:
Kan ze soms het raam uit gooien.
Maar dat ik carddav moet aanvinken klopt waarschijnlijk wel want als je persoonlijke photo station gebruikt staat deze ook in de lijst. Dit is overigens door synology zelf aangevinkt.
Maar goed ben blij dat het nu werkt :D
-
Helaas toch een probleem met Carddav.
Ik krijg mijn ipad via poort 8008 wel aan de praat maar niet op de beveiligde ssl verbinding (poort 8443).
Firewall heb ik poort 8008 en 8443 opgezet. Zelfs als ik alles volledig open zet kan ik geen verbinding maken met ssl (8443).
Ook als ik een vinkje zet bij http omleiden naar https dan gaat dit niet werken.
Iemand enig idee?
Grtn,
Michel
-
Carddav heb ik deels opgelost. Mijn server heeft een eigen domeinnaam. Ook heb ik een ssl certificaat gemaakt. Als ik via Carddav op mijn android wil inloggen dan gebruik ik poort 8443 met een certificaat die ik heb toegevoegd. Dit werkt gelukkig.
Ook op 1 Ipad kan ik inloggen op poort 8443 met ssl verbinding.
Nu komt het probleem:
Dit geldt voor de Iphone en een andere Ipad -> kan niet surfen via mijn domeinnaam naar de NAS. De site wordt totaal niet geopend en blijf een blanco scherm zien. Ook poort 8443 werkt voor beide niet. Wat wel werkt is poort 8008.
Ik ben al een stapje dichterbij en moet het denk in een andere hoek zoeken. Waarom kan ik met de Ipad en Iphone geen verbinding maken via de browser? Waarom lukt poort 8008 wel en 8443 niet? Heeft dit te maken met de beveiligde verbinding en is de certificaat op iphone en ipad niet geldig? Is er iemand waarvan dit bekend in de oren klinkt?
Mvg,
Michel
-
Een kleine update van beschrijving hierboven:
Waarschijnlijk ligt dit aan de Ipad en Iphone zelf en moet ik het niet zoeken op de synology omdat er ipad is dat wel verbinding kan maken met carddav poort 8443 ssl.
-
Ik ben er uit!!!
Het ligt namelijk niet aan de server. iPad en iPhone hebben pas geleden een update gekregen. Op 1 iPad heb ik de update nog niet gedaan. Zo kon ik op deze iPad wel op mijn domein komen met ssl verbinding en ook op de Carddav server. Na de update is dit niet meer mogelijk. Carddav kan ik niet meer benaderen via ssl poort maar wel via onbeveiligde verbinding poort 8008.
Ik weet zeker dat er nog meer zijn die na de update ( iOS 10.2) niet meer op de ssl eigen domein kunnen en beveiligde verbinding van Carddav?!
Iemand een oplossing?
-
Kan het aan het certificaat liggen? De update kan b.v. strengere eisen aan het certificaat gesteld hebben.
-
Ik heb geen idee. Weet ook niet aan welke kant ik moet gaan kijken. Is het de update waar het fout gaat of is het mijn ssl certificaat op mijn nas? En daarnaast wat moet ik doen? 1 ding is zeker Apple heeft iets gedaan.
-
Briolet,
Volgens jou zou ik mijn ssl certificaat moeten nakijken? Weet jij ook wat ik dan zou moeten doen?
Ik ben ben wel benieuwd of ik niet de enige ben die hier last van heb. Kan na de update van iOS 10.2 inprincipe niet meer op mijn nas komen. Let wel dat het hier gaat om de browsers van safari of Chrome. Zowel mijn domein als ip adres naar de nas werken niet en krijg gewoon een blanco scherm zonder fout melding.
-
Je moet dit met een andere iPhone gebruiker vergelijken waar het wel bij werkt. Ik heb in elk geval geen idee wat je alles kunt instellen bij die apparaten. Op mijn MacBook moet ik vaak het certificaat in het adresboek herbevestigen, na een update van het certificaat, om synchronisatie te hervatten.
-
Ik ben er denk ik achter waarom het niet meer werkt. Ik heb een ssl verbinding via startssl. Google vertrouwt Wo-sign en startcom niet meer.
Lees dit artikel maar: https://tweakers.net/nieuws/117393/na-mozilla-trekt-ook-google-vertrouwen-in-wosign-en-startcom-certificaten-in.html
Dit probleem is nu opgelost alleen nu weer een nieuwe ssl certificaat aanvragen bij een ander. :o
-
Als je iets nieuws moet aanvragen, dan is Let's Encrypt het gemakkelijkst. Dat gaat vanuit de nas.
-
Yep, ik heb let's encrypt gebruikt van synology. Carddav probleem en toegang via mijn domein is opgelost. Dit lag dus idd aan startSSL. Probleem met beveiligde verbinding en Carddav is bij mij nu opgelost.
Bedankt voor het meedenken :thumbup: :thumbup:
Mvg,
Michel
-
Mooi dat dit het probleem was. Jammer dat er geen goede melding kwam op je toestellen. Van de iMac ben ik gewend dat je een melding krijgt over onbekend certificaat en dat je dan toestemming kunt geven.
Maar hier was het root-certificaat blijkbaar expliciet als onveilig bestempeld geraakt en blijft de vertrouwensvraag weg.
Daar zullen binnenkort dan veel meer StartSSL gebruikers last van krijgen. Ik hoop dan dat ze dit topic kunnen vinden.
Zie ook Security.nl (https://www.security.nl/search?keywords=wosign&c%5B%5D=1&c%5B%5D=3) voor de achtergronden van het niet vertrouwen van deze certificaten.
-
Ik heb dit soort gezeur inmiddels bijna elke maand met die certificaten... :-(
Ik ben daar 100% niet de enige in.
-
Bij mij elke 2 maand. Maar dat is omdat ik in mijn CardDav client verbind met de locale naam, die niet in het certificaat staat. Dus heb ik een mismatch die ik elke 2 maand moet bevestigen als het certificaat vernieuwd wordt.
Maar dat is meer luiigheid van mij. Het account wissen en opnieuw aanmaken met de url uit het certificaat moet dat oplossen. ;)