Ik ben behoorlijk goed op de hoogte van de rechten en plichten (voor consumenten volkomen anders dan voor bedrijven waarbij voor kleine bedrijven onder voorwaarden weer de regel als voor consumenten gelden) maar nog beter weet ik dat "Recht hebben en Recht krijgen zijn 2 totaal verschillende zaken". En dat laatste is toch uiteindelijk voor de meesten het meest geldend ondanks wat er in de wet staat.
Dat kan wel zo zijn, echter is het belangrijk om te weten waar men recht op heeft en ik hecht er waarde aan om de lezers hier van juiste informatie te voorzien. Merendeel van de lezers hier is volgens mij consument en geen bedrijf.
Samengevat: een fabrikant die mij X jaar garantie geeft die rechtstreeks tussen mij en hem kan worden afgehandeld (en dan vaak eerst de vervanging en dan pas oude opsturen) hecht ik meer waarde dan als een winkelier zelfs X+ garantie geeft. Winkeliers komen en gaan, fabrikanten ook maar i.h.a. in mindere mate.
Dan bevind je je in een bijzondere positie, want normaal gesproken (!) zit er ook bij bedrijven een tussenhandelaar/winkelier/verkoper tussen.
Ik heb (in mijn (tijdelijke) functie van inkoper in de grafische industrie en later in de ICT) nooit meegemaakt dat ik rechtstreeks bij de fabriek kocht.
Noot: Als voorbeeld: een laptop bij Dell bestellen is iets anders dan in de fabriek of fabrikant van Dell bestellen, want zelfs bij Dell heb je een reseller/tussenstation. Dat ze dezelfde naam hebben wil niet zeggen dat ze dezelfde juridische positie hebben.
De winkelier/tussenverkoper (of diegene die jou een artikel verkoopt, zoals je wil) is en blijft verantwoordelijk voor de garantie en mag zelfs
niet doorverwijzen naar de fabrikant.
Iets heel anders is dat sommige winkeliers zich verschuilen achter de fabrikant. Iets waar vooral Apple Retailers zich schuldig aan maken. Verder is i.t.t. wat het grote publiek denkt de wet in NL gesteld op zelfs maar 6 maanden verplicht en daarna is het de consument die moet bewijzen dat hij het product wel conform als verwacht heeft gebruikt en het manco niet aan hem te wijten is. Nog altijd veel mensen leven in de waan dat EU voorstellen ook aut. als wet geldig zijn. In werkelijkheid is al het meerdere boden de 6 maanden een extra.
Je mag de winkelier gerust wijzen op je wettelijke garantie. Dat een winkelier er probeert onderuit te komen kan zo zijn, maar doet niets af aan waar je recht op hebt. Net zoiets als "garantie bijkopen", iets wat in 90% van de gevallen
complete onzin is tenzij het
meer biedt dan de wettelijke garantie.
Je bewering over die zes maanden
klopt niet, zoals gezegd moet een product aan de verwachting voldoen conform de economische levensduur gedurende de verwachte levensduur. Volgens mij gooi je bewijslast en wettelijke garantie door elkaar (zie ook volgende link).
Dit heeft overigens niets met de EU wetgeving te maken want dit staat al meer dan 20 jaar in de Nederlandse wet.
Kortom, als die wasmachine in het 3e jaar kapot gaat dan is het aan de consument om te bewijzen dat de schuld niet bij hem ligt.
Dat ligt net
even iets subtieler.
Mocht het anders zijn voor leveringen aan bedrijven, dan zie ik dat graag onderbouwd terug, ik wil altijd iets bijleren.
Anyway, een hoop dingen om rekening mee te houden en uiteraard weer uitzonderingen op uitzonderingen. Toch vind ik het belangrijk dat (met name) consumenten goed voorgelicht worden over garantie en waar men wettelijk recht op heeft. Dan kan elke oneerlijke leverancier wel andere dingen gaan roepen, maar het klopt gewoon niet en er zijn al diverse rechtzaken geweest waarbij de leverancier in het ongelijk werd gezet.
Je hebt te maken met de economische levensduur waarbinnen men recht heeft op reparatie of vervanging, en die ligt anders dan de "garantie" van een leverancier (of fabrikant, zie wasmachine). Dat heeft echter ook weer te maken met slijtage waarbij de klant weer wel zelf de kosten moet betalen. Alle extra garantie die bij verkocht wordt is meestal compleet onzin en de leverancier is verplicht om je de wettelijke garantie uit te leggen als je er om vraagt. de bewijslast van niet functioneren of voldoen aan de te verwachten verwachtingen ligt soms bij de klant en soms bij de leverancier, een beetje afhankelijk van product en verwachtingen.
Voor wie meer informatie wil die op prettige en leesbare manier geschreven is zou ik dit blog willen adviseren:
http://blog.iusmentis.com/?s=garantie&x=8&y=6