ja, best hier een slotje op. Want types als @Ton met opmerkingen als
'wat jij wil kan niet, als je dat niet kunt accepteren... bla bla bla...' maken het voor mensen met een DS213 / 413 die mogelijk net als ik al lang op zoek zijn waar dat groene door Synology gepromote aspect nu eigenlijk zit onmogelijk om de ware toedracht nog uit dit draadje te halen.
En de waarheid is dat Synology , wat betreft 'groen' een vergissing, een 'mismaaksel' op de markt heeft gezet.
Deze NAS is helemaal niet ultra groen, tenzij men de lan kabel losmaakt of het toestel uitzet. Maar dan zijn vele NAS'en groen die dat label helemaal niet promoten.
Dus dit citaat - zoals is alle reviews te lezen - is dus niet de waarheid (lees leugen):
Wanneer het systeem in ruststand komt en de drives worden uitgeschakeld verbruikt de Synology slechts 0,8 watt. Wanneer je de boel aan het werk zet dan loopt het met onze vier schijven actief op naar een kleine 40 watt. Daarbij maakt de DS413 nauwelijks lawaai; de fans houden hem koel, maar zijn ook behoorlijk stil.
bron: http://be.hardware.info/reviews/3575/synology-ds-413-review-veelzijdige-4-bay-nas
tenzij men dus de lan-kabel losmaakt... 
Nu vergeef ik Synology dat wel, Iedereen maakt wel is een vergissing. Concepten, projecten, waar men eerst in geloofde kunnen door onvoorziene omstandigheden hun doelstelling niet halen.
In mijn waarden systeem zou ik ze dan recht zetten en aan mensen die die apparaat gekocht hebben eerlijk meedelen via de support dat het niet gelopen is zoals gepland. Alweer: zonder de lan-kabel los te maken komt men niet aan deze ultieme groene ruststand waarin de fans ophouden met draaien en het systeem slechts 0,8 watt verbruikt.
'Verkopers' als Ton blijven naar de consument wijzen. Zie hierboven. '
Wat jij wil kan niet!'.
Hem hoef ik niets te vergeven, ik heb niets bij hem gekocht. :-)
Van Synology had ik graag gehad dat ze dit even rechtzetten en klanten gewoonweg open informeerden zodat ze niet eindeloos blijven zoeken naar de oorzaak. Dit toestel is nu een jaar op de markt en heeft al een hele reeks firmware updates gehad. Het lukt niet.
Gewoon uiteindelijk effe meedelen via support dan aan klanten die daarvoor een ticket indienen. Met een verontschuldiging dat de doelstelling van deze NAS na velen pogingen niet gehaald wordt had ik best wel kunnen leven.
that's it.
Over and out.
mvg.