Auteur Topic: Downgraden.  (gelezen 7380 keer)

Offline GertSchinkel

• Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
Downgraden.
« Gepost op: 04 november 2010, 17:13:46 »
Hallo Allemaal,

Ik ben hier in het bezit van een CS407E en daar heb ik momenteel versie 3.0 op draaien.
Maar omdat ik visueel gehandicapt ben en werk met een screenreader kan ik niet met de web manager van deze versie overweg. Laar ik het maar zo zeggen ik krijg als het ware een zwart scherm.
Nou heb ik hem geprobeerd te downgraden maar daar trapt hij blijkbaar niet zomaar in.
Ik heb met behulp van de reset de partitie laten verwijderen, dat lijkt ook allemaal goed te gaan. Maar als ik dan de oudere versie wil installeren met behulp van de assistant krijg ik wanneer hij een klein poosje aangeeft dat hij aan het installeren is een waarschuwing met daarin: Foutcode 20. Ik kan dan alleen op oké klikken en vervolgens weer helemaal opnieuw beginnen tot hij weer bij dezelfde waarschuwing is.
Als ik versie 3.0 met die zelfde assistant er op zet gaat alles gewoon wel goed.
Heeft iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen en zou iemand mij kunnen helpen hiermee?

Met vriendelijke groeten en alvast bedankt.

Gert Schinkel.

Offline Holy

• MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 27
  • -Ontvangen: 90
    • http://chepodokhyi.nl
Re: Downgraden.
« Reactie #1 Gepost op: 06 november 2010, 16:47:09 »
Hallo GertSchinkel,

Downgraden gaat wel, echter niet zonder slag of stoot..... zie de volgende link voor info: http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?f=64&t=3957&p=16489&hilit=vorige+firmware#msg16489
Eigenlijk dien je het systeem dus te foppen..

Succes,
Greetz Holy
  • Mijn Synology: DS409Slim
  • HDD's: 4 x MJA2500BH
Greetz, Holy

Geeft iemand een nuttig antwoord? Gebruik de "Bedankt!" knop. hier.

Offline GertSchinkel

• Bedankjes
« Reactie #2 Gepost op: 06 november 2010, 23:29:14 »
Citaat van: "Holy"
Hallo GertSchinkel,

Hallo Holy,

Dank je wel voor je bericht.
Ik snap op zich wel wat je bedoeld en dit is inderdaad wel een oplossing.
Alleen is het zo dat ik me nu even af vraag hoe ik in Windows die file op de server kan benaderen en dan die file onder windows kan editen.
Weet jij of iemand anders die dit leest hoe ik dat kan doen?
Punt is namelijk dat ik niet echt een linux gebruiker ben en hem normaal gesproken alleen via de web interface benader als er wat gewijzigd moet worden of een update haha in dit geval een downgrade gedaan moet worden.
Ik heb hieruit wel begrepen dat het gewoon om een ascii file gaat dus ik zou hem in feite onder kladblok nog wel kunnen editen, alleen ik moet hem dus benaderen.
Nou al weer een heel verhaal, ik hoop dat je me hier iets over kan vertellen of dat er een link voor is.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Gert Schinkel.

Downgraden gaat wel, echter niet zonder slag of stoot..... zie de volgende link voor info: http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?f=64&t=3957&p=16489&hilit=vorige+firmware#msg16489
Eigenlijk dien je het systeem dus te foppen..

Succes,
Greetz Holy

Offline Holy

• MVP
  • *
  • Bedankjes
« Reactie #3 Gepost op: 07 november 2010, 21:44:25 »
Hallo Gert,

De VERSION file via Windows benaderen is volgens mij onmogelijk. Wat je volgens mij nodig hebt, voor zover ik er iets van weet  :mrgreen: , is een progje als putty ( http://www.putty.org/ ). Hiermee kun je vanaf je Windows pc eenvoudig een telnet sessie opstarten naar jouw Diskstation. Inloggen als root en het wachtwoord hetzelfde als van je admin account.

Daarnaast is het handig om een editor als midnightcommander aan de praat te krijgen, hiervoor is dan weer IPKG nodig……allemaal na te lezen op de site van Wizjos (http://wizjos.endofinternet.net/synology/index.php?option=com_content&view=article&id=94&Itemid=94 )
In de tekst wordt op zeker moment gepraat over VI , dit is een ingebouwde editor en een ramp om mee te werken ( voor een leek als ik  :mrgreen:  ).
Een uitgebreide uitleg van VI vindt je hier: http://www.linuxfocus.org/Nederlands/May2000/article153.shtml
Maar wellicht is de volgende samenvatting al voldoende:
VI kent 2 modi: command en insert  dit is onder in beeld te zien aan een – of een i
Schakelen naar insert via de insert knop op je toetsenbord, om naar command te gaan via de escape toets op je toetsenbord.
Om naar een nieuwe regel te gaan    o enter
Om de ingevoegde regels op te slaan ga je eerst naar de command-mode ( via esc dus) en vervolgens kun je dan meerdere dingen doen:
:q enter    om op te slaan
:qw enter    om op te slaan en VI af te sluiten
ZZ enter   om op te slaan en VI af te sluiten
Je komt dan weer terecht in de root van je diskstation terecht.

Middels Midnight Commander kun je dan uiteindelijk op eenvoudige wijze het VERSION bestand aanpassen.
Dit is slechts een manier, waarschijnlijk zal het ook op een veel simpelere manier kunnen…wie het weet….graag aanvulling.

Greetz, Holy
Greetz, Holy

Offline GertSchinkel

• Bedankjes
« Reactie #4 Gepost op: 08 november 2010, 11:08:45 »
Hallo Gert,

Hallo Holy,

Dank je wel voor je uitleg, het heeft dus nog wel wat voeten in de aarde alvorens je dit voor elkaar hebt. Maar ik ga het allemaal eens even bekijken.
Dan heb ik nog een vraagje voor het geval ik hier niet uit kom, als ik de schijf waar het DSM op draaid er uit haal en ik verwijder met behulp van een pc alle partities die daar op staan. Zou hij er dan ook in trappen of worden er ook gegevens van de firmware versie in de bios van de synology opgeslagen.
Het maakt voor mij niet uit of ik die schijf in z'n geheel leeg gooi want er staan verder geen belangrijke gegevens op en de configuraties ETC heb ik een backup van. En wat op de andere schijven staat is ook allemaal veilig gesteld dus wat dat betreft kan me niks gebeuren, alleen dat in het ergste geval de boel weer terug gezet moet worden, tja en daar ben ik dan wel even zoet mee.
Maar als er inderdaad ook gegevens in het bios worden opgeslagen dan heeft deze optie geen zin en is het in feite alleen maar tijdsverspilling.
Ik wil vragen of jij of iemand anders die dit onderwerp leest hier iets over kan zeggen.

Met vriendelijke groeten en alvast bedankt.

Gert Schinkel.
De VERSION file via Windows benaderen is volgens mij onmogelijk. Wat je volgens mij nodig hebt, voor zover ik er iets van weet  :mrgreen: , is een progje als putty ( http://www.putty.org/ ). Hiermee kun je vanaf je Windows pc eenvoudig een telnet sessie opstarten naar jouw Diskstation. Inloggen als root en het wachtwoord hetzelfde als van je admin account.

Daarnaast is het handig om een editor als midnightcommander aan de praat te krijgen, hiervoor is dan weer IPKG nodig……allemaal na te lezen op de site van Wizjos (http://wizjos.endofinternet.net/synology/index.php?option=com_content&view=article&id=94&Itemid=94 )
In de tekst wordt op zeker moment gepraat over VI , dit is een ingebouwde editor en een ramp om mee te werken ( voor een leek als ik  :mrgreen:  ).
Een uitgebreide uitleg van VI vindt je hier: http://www.linuxfocus.org/Nederlands/May2000/article153.shtml
Maar wellicht is de volgende samenvatting al voldoende:
VI kent 2 modi: command en insert  dit is onder in beeld te zien aan een – of een i
Schakelen naar insert via de insert knop op je toetsenbord, om naar command te gaan via de escape toets op je toetsenbord.
Om naar een nieuwe regel te gaan    o enter
Om de ingevoegde regels op te slaan ga je eerst naar de command-mode ( via esc dus) en vervolgens kun je dan meerdere dingen doen:
:q enter    om op te slaan
:qw enter    om op te slaan en VI af te sluiten
ZZ enter   om op te slaan en VI af te sluiten
Je komt dan weer terecht in de root van je diskstation terecht.

Middels Midnight Commander kun je dan uiteindelijk op eenvoudige wijze het VERSION bestand aanpassen.
Dit is slechts een manier, waarschijnlijk zal het ook op een veel simpelere manier kunnen…wie het weet….graag aanvulling.

Greetz, Holy

Offline Holy

• MVP
  • *
  • Bedankjes
« Reactie #5 Gepost op: 08 november 2010, 12:33:17 »
Hallo Gert,

Denk niet dat je de gehele harde schijf eruit hoeft te halen voor een algehele format. Hieronder een stukje gekopieërd uit een ander topic: http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?f=64&t=4418&p=18528&hilit=reset#msg18528 en gepost door één van de moderatoren Björn

Je kunt de systeemsoftware opnieuw installeren door een dubbele reset uit te voeren. Druk hiervoor de resetknop in tot de NAS een piep geeft, laat hem dan even los en hou de knop dan weer ingedrukt tot de NAS 3 x piept. De systeempartitie wordt nu gewist en je kunt dmv. de assistant de software opnieuw installeren.
In principe wordt alleen de systeempartitie, en dus niet de data partitie gewist.

Uiteraard wel zorgen dat je een backup achter de hand hebt van die gegevens welke je zeker wilt behouden.....spreekt voor zich, maar kan niet genoeg voor gewaarschuwd worden.

Greetz, Holy
Greetz, Holy

Offline GertSchinkel

• Bedankjes
« Reactie #6 Gepost op: 09 november 2010, 08:50:06 »
Hallo Holy,

Nou dat heb ik dus geprobeerd en dat gaat inderdaad goed als ik versie 3.0 dan weer installeer.
Maar als ik er dan een oudere versie op wil zetten (bijvoorbeeld 2.3) krijg ik dus een foutcode.
dus of de systeempartitie wel in z'n geheel gewist wordt vraag ik me af, of er wordt wat in de bios weg geschreven aan versie informatie waardoor je dus niet zomaar via de assistant een downgrade uit kan voeren.
Ik ga dat toch eens even uitzoeken. Volgens mij heb ik nog wel een sata schijfje liggen waar geen linux partities op hebben gestaan en zal die er eens aan knopen, dan moet ie toch alles van de grond toe weer op gaan zetten.
Als ik er dan ook geen oudere versie op kan krijgen blijft het stappenplan over wat je beschreven hebt, dus de versie informatie handmatig editen. En dan blijkt ook of er elders (in de bios of op de andere vaste schijven) versie informatie wordt weg geschreven.
Ik moet nog even tijd daar voor vinden om dat te gaan doen maar ik zal de bevindingen hiervan hier neer zetten zodat iedereen dit kan lezen.

Met vriendelijke groeten en natuurlijk weer bedankt voor je reactie.

Gert Schinkel.
Hallo Gert,

Denk niet dat je de gehele harde schijf eruit hoeft te halen voor een algehele format. Hieronder een stukje gekopieërd uit een ander topic: http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?f=64&t=4418&p=18528&hilit=reset#msg18528 en gepost door één van de moderatoren Björn

Je kunt de systeemsoftware opnieuw installeren door een dubbele reset uit te voeren. Druk hiervoor de resetknop in tot de NAS een piep geeft, laat hem dan even los en hou de knop dan weer ingedrukt tot de NAS 3 x piept. De systeempartitie wordt nu gewist en je kunt dmv. de assistant de software opnieuw installeren.
In principe wordt alleen de systeempartitie, en dus niet de data partitie gewist.

Uiteraard wel zorgen dat je een backup achter de hand hebt van die gegevens welke je zeker wilt behouden.....spreekt voor zich, maar kan niet genoeg voor gewaarschuwd worden.

Greetz, Holy

Offline GertSchinkel

• Bedankjes
« Reactie #7 Gepost op: 09 november 2010, 22:20:28 »
Hallo Allemaal,

Nou hier zijn ze dan, zoals beloofd mijn bevindingen van het downgraden met behulp van een harddisk waar noggeen DSM op heeft gestaan.
Toen ik de bestaande schijf (volume 1) verwisseld had met de lege schijf zag ik meteen dat na het aan zetten de server van eén van de andere schijven die er in zitten begon te lezen. En jawel. Het systeem werdt gewoon netjes opgestart en alles was ook gewoon benaderbaar. Tja en dit dus nadat ik volume 1 dus had verwisseld met een schijf waar niks op stond.
Nou toen zat er dus voor mij maar eén ding op en dat was de andere schijven los koppelen en hem alleen met de lege schijf te laten draaien.
En echt waar haha, toen ik die schi9jven losgekoppeld had starte hij inderdaad niet meer op. Nou dat is toch al heel wat dacht ik bij mezelf.
En toen was het dus zaak om met behulp van de assistant de firmware 2.3 er op te zetten. Maar ook dat gaat helaas niet. Ik kreeg namelijk net als bij de reset procedure tijdens het installeren van de software weer dezelfde foutcode 20 te zien.
Nou was het overgens wel zo dat ik een oudere assistant gebruikte omdat mijn screenreader niet met de nieuwste versie hiervan om kan gaan. Dus dacht ik laat ik het nog eens en dan met behulp van iemand die kan zien met de nieuwste versie van de assistant proberen.
Nou daar waren we heel gauw klaar mee want die liet precies zien wat ik eigenlijk al verwachte. We kregen toen namelijk precies te zien wat voor type server er was gevonden, welk serienummer en welke versie er het laatst op heeft gestaan. En laat dat nou net versie 3.0 zijn. Nou ja en toen konden we eigenlijk wel na gaan dat hij bij het installeren van de software op het lezen van de versie vast loopt.
Kortom downgraden via de reset procedure of met behulp van een andere schijf waar geen DSm op gedraaid heeft gaat gezien mijn bevindingen niet lukken. Je zult het systeem inderdaad dus moeten foppen en het moeten vertellen dat er een oudere firmware versie dan de versie die je er op wil zetten op staat voor je gaat downgraden.
Mocht er iemand zijn die het wel gelukt is om het via de reser procedure te doen dan ben ik daar wel heel benieuwd naar hoe hij dat heeft gedaan.

Met vriendelijke groeten,

Gert Schinkel.

Offline xanderdekok

• Bedankjes
« Reactie #8 Gepost op: 08 april 2011, 23:07:29 »
Ik wil graag mijn 211J downgraden naar DSM 3.0, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ook niet als ik de Version file aanpas. Hij geeft dan alsnog de juiste firmware versie aan.
Iemand enig idee hoe ik het wel voor elkaar kan krijgen?

Waar staat overigens de Systeem partitie? Staat die op de geinstalleerde HD's of staat deze ergens anders?

Offline cyrus1977

• Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Ontvangen: 54
    • http://www.bonaerial.nl
Downgraden.
« Reactie #9 Gepost op: 09 april 2011, 09:45:53 »
Volgens mij is de procedure voor 3.1 anders die version file zit in meerdere bestanden. Dus weet niet of dat nog zomaar kan...
  • Mijn Synology: DS415
  • HDD's: 4
See http://www.bonaerial.nl
I am root. If you see me laughing, you better have a backup!
The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand.

Offline klen

• MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 9
  • -Ontvangen: 30
« Reactie #10 Gepost op: 09 april 2011, 13:56:25 »
Lees dit eens voor een uiterst gedetailleerde opsomming om te downgraden, in dit geval van 3.1 naar 3.0

(Er zijn op het engelstalige forum heel veel discussies over het falen van rsync en soms ook met oplossingen om je oude rsync/backup weer aan de praat te krijgen)

http://forum.synology.com/enu/viewtopic ... 61#msg143277
--
DS-412+ DSM 5.x
DS-112j  DSM 5.x
DS-107+ DSM 2.3-1157

Offline xanderdekok

• Bedankjes
« Reactie #11 Gepost op: 13 april 2011, 21:26:22 »
@klen

Thanks! Het downgraden is gelukt, maar mijn probleem met SabNZBd blijft bestaan helaas... Tijd om eens met NZBget te gaan experimenteren...  :?

Handleiding "hoe moet je downgraden"

Gestart door dnbBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 4
Gelezen: 14816
Laatste bericht 21 april 2016, 23:13:44
door rolfie
Downgraden DSM via de terminal

Gestart door MartijndezBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 12
Gelezen: 5748
Laatste bericht 06 februari 2014, 13:09:44
door Martijndez