Auteur Topic: "Een raid is geen backup"  (gelezen 13517 keer)

Offline Knorr

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 146
"Een raid is geen backup"
« Gepost op: 10 december 2007, 11:42:59 »
Al enige tijd ben ik aan het kijken naar een Cube Station van Synology (ja: ik weet dat deze thread is gericht op Disk Stations. Voor relevantie, zie verderop in dit bericht). Dit apparaat spreekt me met name aan vanwege de raid 5 optie, waarmee je in mijn naieve verwachting, een full-proof back-up apparaat hebt gecreeerd. let wel, een NAS die zichzelf middels de raid 5 back-uped.

Maar helaas, op dit forum wordt de volgende stelling aangegeven:
Citaat
een raid is geen backup

Waarmee ik weer een beetje terug bij af ben, want daarvoor wilde ik juist raid 5 inzetten. Als dit nu waar is, heb je dus naast je mooie en dure Cube Station nog steeds een back-up medium nodig. Wat mij nu (eindelijk) brengt tot de vraag: Waarom een Cube Station en niet bijvoorbeeld 2 keer (doe maar overdreven) een Disk Station of een Disk Station met een grote externe harde schijf?

Vandaar het bericht in deze thread, kunnen jullie als gebruikers van de Disk Stations aangeven wat de voor- en nadelen van deze apparaten zijn (laat ik als uitgangspunt de 207+ nemen)  in vergelijking met een CS407?
  • Mijn Synology: DS216+
DS-207+
DS-209
DS-213+
DS-216+

Offline Björn

(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: 10 december 2007, 12:13:06 »
Er spelen een aantal factoren een rol:

- RAID is inderdaad geen backup, maar zorgt ervoor dat u bij een crash van één van de schijven gewoon kunt doorwerken zonder onderbreking.
- Hoe meer schijven, hoe hoger het rendement: 2 x 500GB in mirror levert netto 500GB opslagruimte op. 4 x 500GB in RAID 5 levert 1500GB opslag op.

Ik adviseer vaak om een 207(+) voor de werkvloer te gebruiken en een 107 bij iemand thuis te zetten. Op die manier kan de 207 elke nacht een backup maken op de 107, en heeft u dus de voordelen van RAID, én een echte backup.

Offline Knorr

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 146
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2007, 12:24:23 »
Bjorn,

Dank voor je snelle reactie. Nog een wedervraag als ik mag: Waarom dan niet direct een 207(+) met een externe harddisk (of de Fantec DB-R35DUS-2 met ook 2 schijven)? Dit lijkt me financieel aantrekkelijker dan een 2e Disk Station.
  • Mijn Synology: DS216+
DS-207+
DS-209
DS-213+
DS-216+

Offline Björn

(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2007, 13:52:38 »
Zolang de externe schijf via USB aangsloten is en in hetzelfde stopcontact zit is dit niet echt veilig.
Als door blikseminslag, inbraak, brand, waterschade de DS defect raakt dan gaat de externe schijf waarschijnlijk ook wel defect.
Als u de schijf steeds wilt gaan loskoppelen en mee naar huis nemen dan kan ik u garanderen dat u dat zo'n 2 weken heel braaf doet, maar dat daarna de regelmaat langzaam maar zeker minder wordt.

- Backup naar een andere locatie of in ieder geval zover mogelijk uit elkaar (andere kant van het pand bijvoorbeeld)
- Backup automatisch (Er zijn maar weinig mensen met voldoende discipline voor een handmatige backup elke dag)
- Gebruik alleen RAID waar continuïteit van belang is. Voor de backup disk is RAID niet echt nodig. De kans dat de unit op uw bedrijf het tegelijk met de backup unit begeeft is erg klein.

Over dit onderwerp is trouwens ook een stukje van ons in het tijdschrift winmag verschenen:
http://www.winmag.nl/artikelen.php?ACG= ... ction=OPEN
(hoewel ze daar het stukje over hoe het wel moet wel een beetje erg ingekort hebben)

Offline Knorr

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 146
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2007, 14:58:53 »
Bjorn,

Langzamerhand toch wel overtuigd dat de optie van een 207(+) in combinatie met een 107 of een andere netwerkschijf de verstandige keus is. Hebben jullie naast de 107 een netwerk harde schijf in het assortiment die goed samenwerkt met de 207 (via de rsync als ik het goed lees) én die in standby stand gaat (aangezien elke avond back-uppen het enige is dat ie zal doen en dus niet de hele dag hoeft te zoemen). Zie wel een Fantec, maar lees daar dus ook bij dat ie continue aanstaat en ik weet ook nog niet zeker of elke netwerkschijf wel zo direct werkt met de DS207.

Bvd,

Maarten

PS: ik had je deze vraag ook wel via PM willen sturen, maar dat blijkt niet geactiveerd op dit forum....
  • Mijn Synology: DS216+
DS-207+
DS-209
DS-213+
DS-216+

Offline Björn

(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2007, 15:12:50 »
Synology <-> Synology werkt perfect. Ze gebruiken onderling een eigen systeem en dat werkt goed. Ook via een encrypted (lees veilige) verbinding. Je kunt inderdaad ook een backup naar een rsync server wegschrijven. Er zijn alleen weinig nasjes met rsync. Dit is meer bedoeld om de backup weg te schrijven naar een 'echte' server. De Fantec ondersteund dat niet zover ik weet..

P.S. pm staat expres uit.. Veel mensen gaan vragen die op het forum thuishoren anders via een pm sturen en dan blijf ik dus steeds dezelfde vragen beantwoorden.. Het mooie van een forum icm de zoekfunctie is natuurlijk dat elke vraag in principe maar 1 keer beantwoord hoeft te worden :)

Offline Knorr

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 146
(Geen onderwerp)
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2007, 15:25:01 »
Ok, wederom bedankt voor je snelle antwoord (en ik werk graag mee aan het opbouwen van informatie op het forum, dus via deze weg is ook prima voor mij ;))

Voor de volledigheid (toch een beetje een NOOb op dit gebied): de optie om een 207(+) te gebruiken i.c.m. een FANTEC LD-H35NU2-2 met als doel daar dagelijks een back-up naartoe te schrijven gaat niet werken?

bvd.
  • Mijn Synology: DS216+
DS-207+
DS-209
DS-213+
DS-216+

Offline Björn

(Geen onderwerp)
« Reactie #7 Gepost op: 10 december 2007, 15:26:15 »
Dat gaat niet werken inderdaad, want die fantec kan geen backups ontvangen..

Offline wontcachme

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 136
    • http://www.campingdebut.nl/
(Geen onderwerp)
« Reactie #8 Gepost op: 10 december 2007, 19:21:05 »
Citaat van: "bjorn"
Er spelen een aantal factoren een rol:

- RAID is inderdaad geen backup, maar zorgt ervoor dat u bij een crash van één van de schijven gewoon kunt doorwerken zonder onderbreking.
- Hoe meer schijven, hoe hoger het rendement: 2 x 500GB in mirror levert netto 500GB opslagruimte op. 4 x 500GB in RAID 5 levert 1500GB opslag op.

Ik adviseer vaak om een 207(+) voor de werkvloer te gebruiken en een 107 bij iemand thuis te zetten. Op die manier kan de 207 elke nacht een backup maken op de 107, en heeft u dus de voordelen van RAID, én een echte backup.


Even hier op inhaken. RAID is geen back-up, maar stel je hebt HD1 en HD2. Je draait dan RAID 1. Als dan HD1 kapot gaat, kun je die dan vervangen en vervolgens laten syncen met HD2? Want anders mis ik eigenlijk de nut van HD1

Offline Knorr

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 146
(Geen onderwerp)
« Reactie #9 Gepost op: 10 december 2007, 20:59:06 »
Citaat van: "wontcachme"
Even hier op inhaken. RAID is geen back-up, maar stel je hebt HD1 en HD2. Je draait dan RAID 1. Als dan HD1 kapot gaat, kun je die dan vervangen en vervolgens laten syncen met HD2? Want anders mis ik eigenlijk de nut van HD1

Wat ik inmiddels heb begrepen is dat je onderscheid moet maken tussen 2 begrippen: continuiteit en back-up.

Raid is voor continuiteit wél handig, dit aangezien bij een reguliere crash van een HD de informatie gewoon beschikbaar blijft. Oftewel: je kan gewoon doorwerken, een nieuwe HD aanschaffen en in het apparaat stoppen. De nieuwe HD kan je dan weer syncen et voila, je bent weer terug bij de oude situatie met 2 HD's zonder dat je werk eronder heeft geleden.

Voor back-up is dit geen optie, aangezien een back-up als doel heeft ten alle tijde over een reserve set gegevens te beschikken voor het geval zich een onverwachte en/of ongewenste situatie voordoet. Denk hierbij aan brand, diefstal maar bijvoorbeeld ook het crashen van de server (komt minder vaak voor dan een HD crash). In deze gevallen heeft RAID geen enkel nut aangezien dan alle schijven respectievelijk zijn verbrand, gestolen of vernield door de server-crash.

Vandaar de stelling: Raid is geen back-up.
  • Mijn Synology: DS216+
DS-207+
DS-209
DS-213+
DS-216+

Offline Knorr

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 146
(Geen onderwerp)
« Reactie #10 Gepost op: 11 december 2007, 16:53:41 »
Citaat van: "bjorn"
Ik adviseer vaak om een 207(+) voor de werkvloer te gebruiken en een 107 bij iemand thuis te zetten. Op die manier kan de 207 elke nacht een backup maken op de 107, en heeft u dus de voordelen van RAID, én een echte backup.


Bjorn,

toch nog even eenvraag: zou je voorgestelde oplossing ook werken met een DS-106j of een DS107e? Deze zijn wellicht al wat goedkoper 2e hands te vinden.
  • Mijn Synology: DS216+
DS-207+
DS-209
DS-213+
DS-216+

Offline Björn

(Geen onderwerp)
« Reactie #11 Gepost op: 11 december 2007, 17:10:56 »
Deze kunnen geen secure backups.. Het werkt wel dus, maar niet via een beveiligde verbinding.. Ik zou wel sowieso 2 types uit dezelfde serie nemen, dus alleen 107x of 106x. Dit voor het geval de firmware in de toekomst uit elkaar gaat lopen voor deze verschillende series.

Offline Knorr

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 146
(Geen onderwerp)
« Reactie #12 Gepost op: 11 december 2007, 21:10:15 »
Citaat van: "bjorn"
Deze kunnen geen secure backups.. Het werkt wel dus, maar niet via een beveiligde verbinding.. Ik zou wel sowieso 2 types uit dezelfde serie nemen, dus alleen 107x of 106x. Dit voor het geval de firmware in de toekomst uit elkaar gaat lopen voor deze verschillende series.


Euhm, moet je me toch nog even helpen: je adviseert eerst "een 207(+) en een 107", en nu "alleen 107x of 106x". Welke zitten in een zelfde serie?
  • Mijn Synology: DS216+
DS-207+
DS-209
DS-213+
DS-216+

Offline Björn

(Geen onderwerp)
« Reactie #13 Gepost op: 12 december 2007, 10:04:36 »
oh ik bedoel dus uit de 7 serie of uit de 6 serie... dat wordt dan x06x en x07x...

Offline Knorr

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 146
(Geen onderwerp)
« Reactie #14 Gepost op: 12 december 2007, 10:48:22 »
Citaat van: "bjorn"
oh ik bedoel dus uit de 7 serie of uit de 6 serie... dat wordt dan x06x en x07x...


Dank. Een beetje a la Peugeot dus.
  • Mijn Synology: DS216+
DS-207+
DS-209
DS-213+
DS-216+


 

Local backup - Local Storage 4 mislukt

Gestart door DiedrichBoard Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 6
Gelezen: 673
Laatste bericht 28 februari 2022, 20:24:58
door Diedrich
raid 5

Gestart door GeertsLBoard NAS hardware vragen

Reacties: 9
Gelezen: 1081
Laatste bericht 02 april 2022, 19:13:11
door aliazzz
Active Backup for Google Workspace - foutmeldingen

Gestart door TazmanianBoard Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 3
Gelezen: 515
Laatste bericht 22 juni 2022, 08:25:10
door Birdy
Hyper backup in DSM 6.2.4-25556 Update 6 gebruiken in DSM 7X

Gestart door kspma1Board Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 0
Gelezen: 284
Laatste bericht 19 oktober 2022, 23:07:53
door kspma1
vraag en advies Hyper Backup - 1:1 kopie

Gestart door Kris83Board Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 0
Gelezen: 319
Laatste bericht 24 januari 2023, 21:13:41
door Kris83