Auteur Topic: PhpMyIPKG  (gelezen 18168 keer)

Offline wizjos

• Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 123
  • -Ontvangen: 181
PhpMyIPKG
« Gepost op: 28 april 2009, 14:52:44 »
Onlangs las ik een tip van Cogmios (waarvoor dank!) over het maken van een backup van de repository van IPKG. Dit heeft mij er toe gebracht om de originele webinterface voor IPKG eens op de schop te nemen.
Mijn oorspronkelijke idee was om een backupvoorziening in te bouwen in deze interface. Echter, mijn CGI kennis schiet hiervoor te kort.
Dan maar eens een poging wagen e.e.a. te herschrijven in PHP....

En met succes.

Ik heb de interface qua werking zo veel mogelijk hetzelfde gehouden als het origineel. Je kan dus overzichten krijgen van reeds geïnstalleerde pakketten met de mogelijkheid ze te verwijderen of bij te werken (in geval van een beschikbare nieuwere versie) en je kan nog niet geïnstalleerde pakketten installeren.
Daarnaast heb ik een paar nieuwe dingen toegevoegd:

- De mogelijkheid om informatie over de geïnstalleerde pakketten uit te lezen (naast versie etc. zie je ook waar welk bestand heen gekopiëerd is)
    - Backup en restore functionaliteit
Een ander niet onbelangrijk voordeel is dat deze PHP-versie beduidend sneller is dan de CGI-variant! Het opvragen van bijvoorbeeld een lijst met nog niet geïnstalleerde pakketten gaat ongeveer 3 keer zo snel!

Een en ander is te bewonderen op m'n site, alwaar je ook de download vindt.

Veel plezier er mee!

Wizjos
Wizjos.

DS409+    4 x WD10EADS DSM 4.2-3243       [TEST]
DS214play 1 x WD20EARX DSM 6.1.4-15217-3  [PROD]
DS1513+   5 x WD80EFZX DSM 6.1.4-15217-5  [PROD]
RT1900ac               SRM 1.1.6-6931-1   [PROD]

Is RAID hetzelfde als een backup?
Goeie schijven voor je NAS? Neem Western Digital!

Offline cogmios

• Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 1
Re: PhpMyIPKG
« Reactie #1 Gepost op: 29 april 2009, 01:30:51 »
Hey....superhandig! Ik zal hem dadelijk even testen, pretty cool. Ik lees "/opt/lib/ipkg" als copy bron maar bij mij staan deze op de een of andere manier in "/lib/ipkg" ? (dus vanaf de root /lib/ipkg).

Ed

p.s. je schrijft op http://wizjos.endofinternet.net/cms4ds/hacks.html dat je na het aanpassen van je .profile zou moeten rebooten, dat hoeft niet.

Je kunt ook ingeven:

. ~/.profile

dat sourced je ash profile bestand opnieuw.

p.p.s. op http://wizjos.endofinternet.net/cms4ds/scripts.html
staat "installeer vanaf de prompt (telnet) IPKG-web via commando : ipkg -install ipkg-web" maar bij mij moet dat minnetje voor "install" weg.

p.p.p.s. ipkgphp geinstalleerd, moest nog even:
1) /usr/syno/etc/php.ini : "safe_mode_exec_dir = none" ingeven gevolgd door /usr/syno/apache/bin/httpd -k restart
2) even de admin check regels commenten
3) het pad naar de repository aanpassen naar $path_IPKGLIB = '/lib/ipkg';
maar doet het, mooi!

p.p.p.p.s.: waarom staat er naast sommige packages update en naast andere niet?

:)
  • Mijn Synology: DS923+
  • HDD's: 4 x MG09ACA18TE
  • Extra's: 16 Gb DDR4 ECC
Synology CS 407 + DS 923+

Offline wizjos

• Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
« Reactie #2 Gepost op: 29 april 2009, 11:55:35 »
Cogmios,

Leuk dat je 't kan waarderen! Even wat korte reacties/antwoorden (anders is m'n vrije dag gelijk gevuld :mrgreen: ):

ad ps: Ga ik eens uitproberen! 'k Weet nog lang niet zo veel van Linux als van Dos/Windows, dus learning all the time...
ad pps: Heb je gelijk in! Slip of the finger. 'k Haal 'm weg.
ad ppps 1): Klopt. Zonder deze instelling functioneert het niet.
ad ppps 2): Kan, maar maar e.e.a. is wat onveiliger.
ad ppps 3): Kan, dan heb je IPKG blijkbaar via een andere source geïnstalleerd dan via ipkg.nslu2-linux.org...
ad pppps: Vreemd! Er wordt een vergelijk gedaan tussen de versies van de geïnstalleerde pakketten en de lijst met beschikbare pakketten (en versies). Als hier de versies verschillen zou je onder I-Ver de huidige versie moeten zien staan en onder P-Ver de beschikbare nieuwere versie. Om de een of andere reden geeft 'ie bij jou, ondanks gelijke versies, tóch een update aan... Bij mij doet 'ie dit:

Mag ik vragen waar jouw ipkg z'n updates vandaan haalt (ipkg.conf)? Vergelijk anders ook een op de prompt de uitkomst tussen de versies (ipkg list_installed versus ipkg list).

Groet,

Wizjos
Wizjos.

Offline cogmios

• Bedankjes
  • -Ontvangen: 1
« Reactie #3 Gepost op: 29 april 2009, 23:16:32 »
src synoware http://www.maartendamen.com/synoware
dest root /
src/gz syno-x07 http://ipkg.nslu2-linux.org/feeds/optware/syno-x07/cross/unstable

!
  • Mijn Synology: DS923+
  • HDD's: 4 x MG09ACA18TE
  • Extra's: 16 Gb DDR4 ECC
Synology CS 407 + DS 923+

Offline wowo

• Bedankjes
  • -Ontvangen: 0
« Reactie #4 Gepost op: 03 mei 2009, 21:49:38 »
Er staat volgens mij een foutje in de application.cfg.
Er staat als path vermeld: path = /phpsrc/PhpMyIPKG/package.cgi
Dat zal toch: path = /phpsrc/PhpMyIPKG/PhpMyIPKG  moeten wezen?
Overigens werkt het dan bij mij nog niet geheel. Ik krijg het correcte startscherm te zien maar met  de volgende melding erbij:
Warning: include(dbug.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /usr/syno/synoman/phpsrc/PhpMyIPKG/PhpMyIPKG.php on line 159
- Updaten van IPKG lukt via deze webinterface wel.
- not installed Package list verschijnt correct
- installed Package list blijft helaas leeg. Er verschijnt niets.
Zal met paden te maken hebben, maar ik kom er niet achter. Svp hulp hiermee.

ps Ik heb ooit IPKG geïnstalleerd met synoware van Maarten Damen. Ik heb de verwijzing naar zijn website later verwijderd en verandert in http://ipkg.nslu2-linux.org/feeds/optwa ... s/unstable.
DS-107+ / DSM 2.2-0959 / WDC WD5000AAJS-0 (500GB) / eSATA WDC WD10EACS-00D (1TB) / USB-backup 500GB

Offline wizjos

• Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
« Reactie #5 Gepost op: 04 mei 2009, 09:38:46 »
Wowo,

Fijn dat er oplettende mensen zijn! Je hebt volkomen gelijk! Ik heb de zip inmiddels voorzien van een aangepast .cfg en .php bestand  :oops:
Dank daarvoor dus! Een en ander zou nu moeten werken zonder verdere foutmeldingen.

Voor wat betreft de lijst met geïnstalleerde packages een paar vraagjes: Wat gebeurt er als je gewoon op de prompt ipkg list_installed ingeeft? Waar heb je ipkg geïnstalleerd staan? is dat wel in /opt/bin? Bij IPKG hoort een bestand 'status'; hierin staan de geïnstalleerde packages. Waar staat bij jou dit bestand?

Ik vermoed dat e.e.a. inderdaad een gevolg is van de alternatieve installatie van destijds :roll:

Groet,

Wizjos
Wizjos.

Offline wowo

• Bedankjes
« Reactie #6 Gepost op: 04 mei 2009, 15:30:19 »
Citaat van: "wizjos"
Wat gebeurt er als je gewoon op de prompt ipkg list_installed ingeeft?
Ik krijg enkel de melding: Successfully terminated.
Waar heb je ipkg geïnstalleerd staan? is dat wel in /opt/bin?
Ik zie ipkg staan in zowel /opt/bin als ook in volume1/opt/bin (beide dezelfde grootte en datum)
Bij IPKG hoort een bestand 'status'; hierin staan de geïnstalleerde packages. Waar staat bij jou dit bestand?
Dit bestand staat bij mij in /lib/ipkg. Dit bestand is overigens geheel leeg.
In /lib/ipkg staat ook een directory /info die leeg is en een directory /lists waarin het bestand syno-x07 waarin de beschikbare packages opgesomd zijn.
De door mij geïnstalleerde packages staan zowel in /opt/share (bv midnight commander) als ook /opt/lib/ipkg/alternatives (bv unzip)
Hopelijk kan je wat met deze info.
Mvg WoWo

[Edit] Met de nieuwe versie krijg ik de foutmelding niet meer, maar ik krijg nog steeds geen geinstalleerde paketten te zien
DS-107+ / DSM 2.2-0959 / WDC WD5000AAJS-0 (500GB) / eSATA WDC WD10EACS-00D (1TB) / USB-backup 500GB

Offline wizjos

• Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
« Reactie #7 Gepost op: 05 mei 2009, 10:19:59 »
Wowo,

Ik vrees dat je slachtoffer bent van wat Cogmios elders op het forum al beschreef: het bestand (of de inhoud) waar ipkg in bijhoudt welke pakketten er geïnstalleerd zijn is verdwenen...
Als ik bij mij in /opt/lib/ipkg kijk zie ik:
    /alternatives
    /info
    /lists
    status
Bij jou is de inhoud van het bestand status dus verdwenen. Zodoende weet ipkg niet welke pakketten er geïnstalleerd zijn

De inhoud is wel weer te produceren, maar dan moet je wel weten welke pakketten je geïnstalleerd hebt.
De inhoud van het status bestand ziet er als volgt uit:
Package: bzip2
Version: 1.0.5-1
Status: install ok installed
Architecture: powerpc

Package: e2fslibs
Version: 1.41.4-1

Package: expat
Version: 2.0.1-1

Package: fontconfig
Version: 2.5.0-0
Depends: expat, freetype, gconv-modules

Voor ieder pakket dus deze vier regels, met een witregel er tussen (denk om de ^M's!)

Verder schrijf je dat in lib/ipkg een lege dir info staat (bij mij is die hele directory er niet). Zou dus evt. weg kunnen.
In /opt/share staan bij mij ook de geïnstalleerde packages. In /opt/lib/ipkg/alternatives staan bij mij een drietal bestanden (bzip2, clear en unzip). De inhoud daarvan is gewoon tekst bv. Bzip2:
/opt/bin/bzip2
/opt/bin/bzip2-bzip2 80

Je zou eens kunnen testen of een nieuw te installeren package ook daadwerkelijk geïnstalleerd wordt en in het status bestand wordt vermeld. Als dat het geval is lijkt het er op dat IPKG normaal werkt en dat zoals boven geschreven, domweg alle inhoud uit status verdwenen is en je status dus handmatig zal moeten vullen.
Als een nieuw geïnstalleerd package niet in status wordt opgenomen, dan denk ik dat je een herinstallatie van ipkg moet overwegen...

Succes!

Wizjos
Wizjos.

Offline wowo

• Bedankjes
« Reactie #8 Gepost op: 05 mei 2009, 16:09:23 »
Ik heb een nieuw package geïnstalleerd (bitchx) via het programma PhpMyIPKG (en alles verloopt goed.
Bij geinstalleerde pakketten (Package List) worden nu 2 packages vermeld: bitchx en ncurses (wat blijkbaar tezamen met bitchx geïnstalleerd wordt).
Als ik bij mij in /opt/lib/ipkg kijk zie ik:
    /alternatives
    /info
    /lists
    status
Bij staat zoals nog steeds alleen vermeld in deze directory:
    /alternatives (bzip2,clear,unzip)
    /info (leeg)
Vreemd is echter dat bij jou de directory lib/ipkg niet bestaat. Bij mij staat nu (na het installeren van bitchx) in deze directory:
    /info (met de nodige info over bitchx en ncurses)
    /lists (met daarin het bestand syno-x07 met alle beschikbare packages)
    status
In de status staat nu het volgende:
Package: bitchx
Version: 1.1a-final-1
Depends: ncurses
Status: install user installed
Architecture: arm
Installed-Time: 1241529809

Package: ncurses
Version: 5.7-1
Architecture: arm
Installed-Time: 1241529804

Als ik dus iets nieuw installeer, lijkt alles goed te functioneren, alhoewel een aantal zaken in andere directory's terecht komen. (wat waarschijnlijk het gevolg is van de alternatieve installatie)
Het bestand status (wat bij dus ook in een andere directory staat) is zoals jij vermoedde op een of andere manier inderdaad "leeg" geraakt. Dit zou ik dus handmatig verder moeten aanvullen.
Ik weet echter niet of het vullen van het info bestand ook noodzakelijk is.
Liever zou ik echter de alternatieve installatie ipkg installatie willen verwijderen, en opnieuw gaan installeren. :cry:  Daar zal ik eerst weer even wat moed voor moeten verzamelen.  :wink:

Offline wowo

• Bedankjes
« Reactie #9 Gepost op: 11 mei 2009, 15:17:56 »
Het opnieuw installeren van ipkg/optware als ook de bootstrap doe ik toch maar liever niet.
Ik heb het verdwenen status bestand handmatig herstelt met daarin de info over de packages die ik via ipkg geïnstalleerd had.
/info, /lists en status staan bij mij niet in /opt/lib/ipkg geïnstalleerd maar in /lib/ipkg zodat ik het pad in het phpscript heb aangepast naar: /lib/ipkg.
Alles functioneert prima (Hulde voor Wizjos :!: ), maar de backupfunctie helaas bij mij nog niet. :cry:
Als ik op backup klik krijg ik de volgende meldingen:
Checking backupdir...
Creating: /volume1/NetBackup/IPKGBackup
Warning:  mkdir() [function.mkdir]: No such file or directory in /usr/syno/synoman/phpsrc/PhpMyIPKG/PhpMyIPKG.php on line 289
Creating: /volume1/NetBackup/IPKGBackup/IPKG_1242046407
Warning:  mkdir() [function.mkdir]: No such file or directory in /usr/syno/synoman/phpsrc/PhpMyIPKG/PhpMyIPKG.php on line 295
Data succesfully backed up!
Vreemd genoeg is er echter niets gebeurd.
Er is geen backupdirectory genaamd /volume1/Netbackup te vinden. :roll:
Wat kan hier aan de hand zijn ??? :?:

Offline wizjos

• Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
« Reactie #10 Gepost op: 11 mei 2009, 15:52:09 »
Wowo,

Bestaat bij jou de dir /volume1/NetBackup/IPKGBackup zelf wel?
Ik zal vanavond even kijken waar in de code precies op gestruikeld wordt...

Tot later,

Wizjos
Wizjos.

Offline wowo

• Bedankjes
« Reactie #11 Gepost op: 11 mei 2009, 16:55:16 »
Bedankt alvast voor je snelle reactie.
Bestaat bij jou de dir /volume1/NetBackup/IPKGBackup zelf wel?
Deze directory bestaat bij mij niet. Hij wordt aldus niet aangemaakt.
Ik denk dat in mijn geval (MDamen ipkg installatie) zowel zaken uit /lib/ipkg alsook uit /opt/lib/ipkg meegenomen dienen te worden?

Offline wizjos

• Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
« Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2009, 17:24:06 »
Ha Wowo,

Je legt zelf eigenlijk al de vinger op de zere plek:

Doordat deze dir niet bestaat loopt de zaak in 't honderd.. Volume1 heb je wel( :mrgreen: ), maar de dir /NetBackup niet... Dez wordt gedefiniëerd op regel 11($backup_dir = '/volume1/NetBackup';). Oplossing is om óf deze dir alsnog aan te maken, óf om de instelling op regel 11 aan te passen (denk er om, NIET met een '/' eindigen en laat het quote-je en de puntkomma vooral staan!).
De reden dat ik dit zo in elkaar heb gezet is dat ik mijn 3rd party manager ook naar deze dir laat wijzen (/volume1/NetBackup dus) met daaronder de dir 3rdpartyBackupSynology. Zo hou ik alles onder een noemer... :D

Hopelijk kom je er zo verder mee, zo niet dan lees ik het wel!

Groet,

Wizjos
Wizjos.

Offline wowo

• Bedankjes
« Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2009, 19:26:53 »
Niet zo slim van mijzelf. Ik ging er namelijk vanuit dat deze directory vanzelf aangemaakt zou worden als hij/zij nog niet bestond. :wink:
Dankzij jou hulp, werkt alles weer. :)

Offline zdDog

• Bedankjes
« Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2009, 12:26:53 »
Citaat van: "cogmios"

Ziet er cool uit zo'n phpMyIPKG, maaruh kloppen de links nog? ik kan nergens een directe verwijzing naar phpMyIPKG vinden....of mis ik iets?
3rdPartyMan Automate CurCon CFE Joomla Mailstation MC MediaTomb NewCron PhpMyAdmin PhpMyBackupPro PhpMyIPKG PhpSysinfo ServiceSwitch StringEditor Topjobs Unzip Webalizer WebEditor Zina

IPKG en PhpMyIPKG

Gestart door prettyniftyBoard Optware / IPKG / Telnet

Reacties: 5
Gelezen: 5241
Laatste bericht 02 april 2010, 11:44:57
door prettynifty
phpMyIPKG onder DSM 3.0 ?? [OPGELOST]

Gestart door grafcomBoard 3rd party apps integratie in DSM

Reacties: 12
Gelezen: 5454
Laatste bericht 05 januari 2011, 14:54:03
door prettynifty