Auteur Topic: DLNA / UPnP Films - ik begrijp het niet meer  (gelezen 4572 keer)

Offline Tien

• MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 265
  • -Ontvangen: 298
DLNA / UPnP Films - ik begrijp het niet meer
« Gepost op: 14 maart 2011, 16:24:29 »
Kan iemand mij aub eens begrijpelijk uitleggen hoe het nu echt zit met DLNA / UPNP en het afspelen van films (DLNA / UPnP staat áán op de Synology).

Dat mijn TV (samsung C8700) vrij weinig afspeelt omdat rechten een rol spelen kan ik accepteren. Maar hoe kan het toch dat mijn Asus mediaplayer wel alles afspeelt als ik niet via UPnP de bestanden benader en veel minder afspeelt als ik de boel wel via UPnP aanvlieg? Ook  de iPhone app MLplayer speelt gewoon bijna niets af.

Wat zijn de afspraken binnen dit protocol (is het een protocol) en voor welk gebruik is het (wel) zinnig?
  • Mijn Synology: DS214play
  • HDD's: 2 x WD4tb
  • Extra's: DS119j WD3tb

Offline DJ_jovel

• Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 3
Re: DLNA / UPnP Films - ik begrijp het niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2011, 17:41:25 »
Hallo Tien,

Gezien andere antwoorden die jij in andere threads al eens gegeven hebt ga ik er vanuit dat jij geen beginnende gebruiker bent. Dus zal ik hier wat technische termen gebruiken waarvan ik verwacht dat jij ze ook kent.

Citaat
vrij weinig afspeelt omdat rechten een rol spelen
Over welke rechten heb je het dan ? (rechten die Samsung moet betalen om via zijn TV bepaalde codecs af te mogen spelen of rechten om op je synology bestanden te benaderen)
Ik ga even uit van het eerste.
UPnP protocol kan alleen maar lineair streamen, een ISO (of VIDEO_TS folder) is niet lineair daar zit menu ondersteuning in met keuzes (duidelijk non lineair). Daar kan een UPnP server volgens zijn protocol niet doorheen navigeren. Dat je (ASUS) mediaspeler dit wel kan via SMB/NFS betekent dat deze streamer kennis heeft hoe een ISO in elkaar zit (in de UPnP afspraken zit geen kennis over de inhoud van een bestand).
Citaat
Wat zijn de afspraken binnen dit protocol (is het een protocol) en voor welk gebruik is het (wel) zinnig?
Ik weet niet alles van de afspraken binnen het protocol maar wel dat het ooit voor heel andere doeleinden is opgesteld. UPnP is een manier om (home automation) apparaten binnen een netwerk op te sporen, zichzelf kenbaar te maken en aan te spreken. Dit werd/wordt vooral gebruikt bij printers maar was ook bedoelt voor lampen, gordijnen e.d.
In den beginnen werd het bij media streamers vooral gebruikt omdat je hiervoor geen netwerk kennis hoefde te hebben (en je hoeft niet te werken met accounts). Omdat de wensen/eisen bij media streamers toch verder ging is er later een (voor zover mij bekend onnoficiële) UPnP-AV standaard gekomen die bv ook ondertitels ondersteund (nog steeds lineair). Inmiddels is de wereld al weer een stuk verder en is dat zelfs onvoldoende en lijkt netwerk shares 'the way to go'. Dit kan omdat de kennis van accounts en netwerken inmiddels op een hoger niveau ligt dan 'vroeger' (o.a. omdat je tegenwoordig standaard wel een account moet instellen in windows).

voldoende info ?
  • Mijn Synology: DS223j
Een fout maken is niet erg, een fout herhalen is dat wel.

Offline Tien

• MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 265
  • -Ontvangen: 298
Re: DLNA / UPnP Films - ik begrijp het niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2011, 09:40:24 »
Dank je. Ik begrijp het.
  • Mijn Synology: DS214play
  • HDD's: 2 x WD4tb
  • Extra's: DS119j WD3tb

dlna verbreekt komt na enige minuten weer terug

Gestart door DatkBoard Media Server (UPNP/DLNA)

Reacties: 4
Gelezen: 2408
Laatste bericht 13 oktober 2012, 23:26:16
door Datk
Synology DLNA

Gestart door AnonymousBoard Media Server (UPNP/DLNA)

Reacties: 2
Gelezen: 3705
Laatste bericht 01 januari 2008, 18:02:55
door Anonymous
DS Audio naar DLNA receiver RX-V671 fouten

Gestart door gschmidtBoard iOS Apps (iPhone, iPad en iPod)

Reacties: 2
Gelezen: 2354
Laatste bericht 08 april 2013, 21:10:25
door SystemII
[ DS409 ] DLNA MediaServer en DVD-bestanden - ISO's

Gestart door thecellBoard Media Streaming mods

Reacties: 6
Gelezen: 6573
Laatste bericht 15 november 2009, 12:59:07
door thecell
dlna fout 501 ps3 ??

Gestart door ghans54Board Media Streaming mods