Auteur Topic: DS207+ onbereikbaar/slecht bereikbaar  (gelezen 4665 keer)

Offline ezwizard

• Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
DS207+ onbereikbaar/slecht bereikbaar
« Gepost op: 07 december 2008, 12:04:18 »
Ik heb een paar dagen geleden mijn DS207+ voorzien van de laatste firmware (DSM 2.0-0728 - Build Date: 2008/11/10). DIt is overigens vlekkeloos verlopen, alleen heb ik deze ochtend ineens geen verbinding meer met mijn DS207+. Even voor alle duidelijkheid, ik weet dus niet of de nieuwe firmware het probleem is, maar het is wel de laatste wijziging geweest op mijn DS207+.

Verder heb ik inmiddels mijn server uit de meterkast gehaald, ergens anders op het netwerk gezet, zodat ik hem vanaf mijn hoofd pc goed kan zien. Het laatste wat ik weet is dat ik 2 downloads had lopen (2 afleveringen van een serie van The Pirate Bay). Zodra ik internet open zet in de firewall zie ik dat de server meteen als een razende gaat knipperen (disk activiteit), als internet uit staat, gebeurt er nagenoeg niets.

De server benaderen via lokaal internet (192.168.1.13) lukt niet meer. Benaderen via gemapte schijven in Windows ook niet meer. Nadat ik uiteindelijk toch maar 2x een reset had gegeven achter op mijn DS207+ is hij nu te zien via 192.168.1.10. Ik kan nu via Windows verkenner wel de schijven zien, en zie daar mappen, maar kan er niet inkijken, dat duurt heeeel lang en dan geeft ie een timeout.

Voordat ik over ga naar een verse installatie... iemand goede ideeen waarom het fout is gegaan, niet meer werkt, en misschien een idee voor een goede oplossing?

Offline ezwizard

• Bedankjes
Re: DS207+ onbereikbaar/slecht bereikbaar
« Reactie #1 Gepost op: 08 december 2008, 11:31:09 »
Mmm, nou ik heb besloten om maar een re-install te doen, want ik kom niet verder. Ik dacht dit te proberen via de Synology Assistant, maar die laat gewoon mijn server zien met de juiste systeemnaam/ip adres (klopt voor nu)/DHCP (klopt)/Status: Systeem is klaar. En ik verder geen opties in het menu om toch alsnog een verse install te doen. Ideeen?

Offline Björn

« Reactie #2 Gepost op: 08 december 2008, 12:18:37 »
Je kunt hem via de web-interface terug naar fabrieksinstellingen zetten of een dubbele reset doen.

Offline ezwizard

• Bedankjes
« Reactie #3 Gepost op: 08 december 2008, 13:38:26 »
Citaat van: "Bjorn"
Je kunt hem via de web-interface terug naar fabrieksinstellingen zetten of een dubbele reset doen.

Tja de DS was ook via de webinterface niet meer bereikbaar. Dus ik heb zojuist toch maar (nav wat info in het officiele Synology forum) die dubbele reset gedaan die jij denk ik bedoeld (4 sec knopje achterkant indrukken, dan meteen daarna nog een keer indrukken tot dat je 3 piepjes hoort). Daarna kon ik inderdaad weer een .pat bestand laden via de Synology assistant. Die is nu klaar, maar ik probeer nu een S.M.A.R.T. test op mijn disken te doen, om te kijken of mijn disken misschien het probleem zijn geweest (2 x WD10EACS-00D60B0, 1TB). Deze disk check staat nu al een 30 min op 90%... misschien dat de DS eerst nu druk bezig is met de data te indexeren (want die is volgens mij wel bewaard gebleven, iets van 450GB).

Offline ezwizard

• Bedankjes
« Reactie #4 Gepost op: 08 december 2008, 18:57:29 »
Voor diegenen die een soort gelijk probleem ooit tegen gaan komen. Na het het formatteren en op nieuw installeren van de systeempartitie (dus NIET de datapartitie!) en een hele lange tijd indexeren, lijkt alles nu weer goed te werken.

Offline Dex

• Bedankjes
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2009, 06:43:02 »
Hee ezwizard,

Ik heb sinds oud jaars avond hetzelfde probleem. Alleen met de DS107e.  Ik kan wel nog pingen naar het apparaat maar kan er niet meer op via de webinterface/telnet/ssh etc. Een reset heb ik niet hoeven uit te voeren.
Ik heb een aantal weken geleden een firmware upgrade gedaan van 1.x naar 2.x en dat ging allemaal prima, maar nu blijkt er spontaan geen systeem meer op te staan.
Als ik met DSAssistant kijk word e DiskStation wel gevonden maar met System Status 'System Un-Installed''. Ik heb nu de mogelijkheid om het DS systeem weer opnieuw te installeren maar ik vrees een beetje dat mijn data er dan ook aan gaat.

Maar uit jou verhaal begrijp ik dat de harddisk meerdere partities heeft, waarvan 1 partitie voor het Synology OS en minimaal 1 partitie voor de data. Correct?
Kan ik er dan van uit gaan dat alleen het OS-partitietje wordt vernieuwd? of  gaat mijn data partitie er ook aan?

Zijn er ook mogelijkheden om de disk op een ander systeem /interface aan te sluiten en alleen de datapartitie  te backuppen of kom ik niet aan de data zonder dat de OS-partitie weer gerepareerd is?

Offline ezwizard

• Bedankjes
« Reactie #6 Gepost op: 02 januari 2009, 19:31:27 »
Citaat van: "Dex"
Hee ezwizard,

Ik heb sinds oud jaars avond hetzelfde probleem. Alleen met de DS107e.  Ik kan wel nog pingen naar het apparaat maar kan er niet meer op via de webinterface/telnet/ssh etc. Een reset heb ik niet hoeven uit te voeren.
Ik heb een aantal weken geleden een firmware upgrade gedaan van 1.x naar 2.x en dat ging allemaal prima, maar nu blijkt er spontaan geen systeem meer op te staan.
Als ik met DSAssistant kijk word e DiskStation wel gevonden maar met System Status 'System Un-Installed''. Ik heb nu de mogelijkheid om het DS systeem weer opnieuw te installeren maar ik vrees een beetje dat mijn data er dan ook aan gaat.

Maar uit jou verhaal begrijp ik dat de harddisk meerdere partities heeft, waarvan 1 partitie voor het Synology OS en minimaal 1 partitie voor de data. Correct?
Kan ik er dan van uit gaan dat alleen het OS-partitietje wordt vernieuwd? of  gaat mijn data partitie er ook aan?

Zijn er ook mogelijkheden om de disk op een ander systeem /interface aan te sluiten en alleen de datapartitie  te backuppen of kom ik niet aan de data zonder dat de OS-partitie weer gerepareerd is?

Hallo Dex,

ZOals je misschien uit mijn tekst hebt op kunnen maken heb ik uiteindelijk via de DS assistant mijn DS207+ opnieuw geinstalleerd. Tijdens dat proces moet je er goed op letten dat je eerst:

- Een harde reset doet op je DS (4 sec indrukken, dit 2x of zoiets, moet je ff de handleiding lezen)
- Hierna de DS assistant starten en opnieuw gaan installeren, tijdens de installatie kom je op een gegeven moment tegen dat er ergens een hokje staat met iets van "data partitie formatteren". Dat hokje moet GRIJS zijn en dus niet beschikbaar. Is dat wel het geval dan moet je NIET doorgaan. Bij mij was dit hokje dus grijs.

Vervolgens heb ik dus een herinstall gedaan, laatste firmware erop, en tot nu toe loopt het allemaal als een zonnetje. Alle data was gewoon nog netjes beschikbaar.

Tijdens deze "oefening" werd ik wel pijnlijk op de kwestbaarheid van mijn DS gewezen, want als je OS daarop uitvalt, corrupt raakt oid, dan kan je dus ook niet 123 bij je data, aangezien dit een aparte Linux partitie is. Ik maakte zelf wel via de USB poort regelmatig backups naar een externe USB schijf, maar het besturingssysteem daarop was toen nog EXT3 (ook Linux) waarvoor je ook weer een Linux reader nodig hebt oom je data uit te kunnen lezen. In de laatste versie van mijn DS zat echter de optie om ook FAT32 te grbuiken, waardoor mijn USB externe schijf nu ook gewoon in Windows is te lezen.

Synology instalatie backuppen (DS207+)

Gestart door GotchaBoard Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 11
Gelezen: 6446
Laatste bericht 16 augustus 2009, 13:15:41
door wizjos
DS207+ volume beschadigd

Gestart door AnonymousBoard NAS hardware vragen

Reacties: 3
Gelezen: 2415
Laatste bericht 27 juli 2010, 08:41:53
door RaymondW