Auteur Topic: Webserver soms wel/niet bereikbaar (opgelost)  (gelezen 4201 keer)

Offline wowT

• Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
Webserver soms wel/niet bereikbaar (opgelost)
« Gepost op: 30 november 2009, 10:42:01 »
De originele tiel was: "Webserver verbindingsafhankelijk soms wel/niet bereikbaar", maar die heb ik aangepast omdat anders "(opgelost)" er niet meer achter paste!  :D

Hallo mede synologisten,

Vreemd probleem hier. Enige dat een beetje in de buurt komt (qua titel) op dit forum is onderstaande post:
http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=3229

Volgende is het geval:
De Synology is van buitenaf prima bereikbaar. De index.html die ik in de webroot heb gezet wordt altijd en vanaf elke verbinding getoond. Echter,... photostation, weblog en andere zaken (muziekmap bijvoorbeeld) die verwijzen naar zaken waar Synology zelf acties op onderneemt worden vaak niet getoond. De bezoeker krijgt een time-out, de verbinding werd geherinitialiseerd of het scherm blijft gewoon blanco.
Dit heb ik zelf van buitenaf kunnen testen met verschillende verbindingen.
Mijn 'opstelling':
- aangepaste Speedtouch 716 waar softwarematig de adslverbinding uit gesleuteld is. Fungeert nu dus enkel nog als router
- DS209-II direct met kabel op de ST716
Zaken uitgesloten:
- Getest via domeinnaam van dyndns, andere domeinnaam die doorverwijst, eigen externe ip.
- Verschillende browsers
- Router DMZ ingesteld zodat er geen browser-interception of firewall tussen kan zitten.
- Bestanden waar het om gaat verplaatst naar andere map en die worden dan wel getoond. En ja,... de rechten op de originele map staan goed.
- Zowel up als down zit de verbinding niet vol met ander verkeer. (35MBit up/down, geen torrents e.d.)
- De Syn is niet aan het indexeren of ergens anders heel erg druk mee.
- Via Vodafoon en Ziggo zijn bovenstaande zaken vrijwel altijd te bereiken. Let wel,... 'vrijwel altijd'. Via KPN netwerk bijna nooit. Maar soms dus wel. Heel soms!
Nu denk je natuurlijk meteen dat dit niet aan de Syn ligt, maar aan de verbinding. Ik vermoed echter dat het een combinatie van deze 2 is.
Pingen, tracen en de index in de webroot doen het namelijk via alle verbindingen altijd wel!
Het vreemdste is nog wel dat het in de 1e week allemaal wel werkte! Dit doet vermoeden dat ikzelf in die 1e week iets heb lopen verprutsen. Daar staat de 1e week met een nieuw speeltje namelijk bekend om!-) MAAR,... ik heb werkelijk op de 1e dag alleen maar aangesloten, ST716 getweakt en de poorten geforward. Oh ja,... en wat packages geinstalleerd zoals PhpMyAdmin.
Komt iemand dit euvel bekend voor?
Bij voorbaat hartelijk bedankt voor het meedenken!

Offline wowT

• Bedankjes
Re: Webserver verbindingsafhankelijk soms wel/niet bereikbaar
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2009, 00:03:09 »
hmmm,... ik begrijp nu inmiddels dat mijn postje zich niet kan verheugen op grote belangstelling.  :(
Da's toch wel jammer,... ik draai nu alles vanuit de webroot van de syn en dan draait het geweldig. Er is volgens mij wat mis met de 'interne scripts' die aangeroepen worden. Heb er overigens wel vrede mee dat de standaard scripts niet werken zoals ikzelf het voor ogen had. Inmiddels op zoek naar mogelijkheden om ze uit de standaard conf te sleutelen. Wordt nog lastig. Dit lijkt namelijk nogal ingebakken en aangekoekt. Vind het ook vreemd dat Syn ervoor gekozen heeft om op een dergelijke manier root scripts in het apparaat te bakken!
Alles aan dit stukje techniek werkt prima. Behalve de php die niet vanuit de webroot draaien. jammer,... maar niet onoverkomelijk.

Doe maar een slotje op dit stukkie proza. Ik red me verder wel,...

Offline Björn

« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2009, 09:04:58 »
Mensen haken al gauw af bij zo'n lap tekst ;)

Daarnaast is het nogal een vreemd probleem. De enige optie waar je wat mee kunt is denk ik de Synology opnieuw installeren. Hiervoor doe je een dubbele reset waardoor je de firmware wist, en dan via assistant weer installeren. Normaalgesproken gaat dit zonder verlies van data, maar een backup blijft altijd noodzakelijk uiteraard.

Offline wowT

• Bedankjes
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2009, 21:40:07 »
Zonder 'lap' tekst krijg je anders al snel vragen die nu in de 'lap' al beantwoord werden.  :wink:
De Syn heeft al verschillende malen een herinstal gehad. Maakt niks uit voor het probleem.
Aangezien er niet meer mensen zijn die last hebben van een dergelijk probleem, ga ik maar lekker zelf verder sleutelen. Ik begin te vermoeden dat het aan de webserver instellingen ligt. Zodra deze iets anders dan vanuit de webroot wil halen gaat het mis.Dat dit verbindingsafhankelijk leek, zal te maken hebben met de latency van de verbinding in combi met de servert (denk ik).
Als ik een update heb laat ik het weten,....

Offline wowT

• Bedankjes
« Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2010, 22:49:01 »
Nou,.. .duurde even,.. maar ik ben eruit.
De 'getweakte' ST716 en de opvolgende ST780 en ST787 liepen de syn kapot te dhcp-en. Het lag dus uiteindelijk niet aan de verbinding, maar aan het moment waarop ik met welke verbinding testte!-)
Inmiddels heb ik er een nieuw (knap) Cisco-routertje tussen gehangen en eindelijk werkt alles naar behoren!
Ik had zelf niet kunnen bedenken dat een DMZ ingestelde router (de ST's dus) zulke rare dingen uit zouden kunnen gaan halen. Dit komt echter doordat ik de ETH4-poort als WAN had ingesteld. Het ADSL-deel was dus uit het modem gesleuteld. Hier was de routering van de apparaatjes niet erg over te spreken geloof ik!-)

ADSL-gebruikers kunnen gewoon de ST's blijven gebruiken dus! (Tot aan de 788 voor zover ik nu kan beoordelen, de 789 heeft een eigen WAN-poort dus zou het probleem niet moeten hebben)
Glasvezelaars/kabelaars die ST-tjes ombouwen zoals hierboven moeten uitkijken voor dit soort rare zaken. Maar die zullen over het algemeen iets anders aan de lijn hebben hangen. Vandaar dat dit probleem inderdaad wat exotisch aan deed voor de lezers vermoed ik.

Hieronder wellicht ten overvloede hoe je ervoor zorgt dat een STxxx (Firmware 6.1 en hoger) als router kunt gebruiken.
Hiermee zet je dus de ADSL poort als WAN uit en een ETH-poort naar keuze aan!!! EN,... daarom ging het bij mij dus mis!!!

:ppp relay flush
:ppp flush
:eth flush
:atm flush
:atm phonebook flush
:eth bridge ifdelete intf=ethport4
:eth ifadd intf=eth_wan
:eth ifconfig intf=eth_wan dest=ethif4
:eth ifattach intf=eth_wan
:ip ifadd intf=ip_wan_eth dest=eth_wan
:ip ifconfig intf=ip_wan_eth status=up
:ip ifattach intf=ip_wan_eth