Auteur Topic: Instellingen routers, schema bijgevoegd, hulp gezocht  (gelezen 26061 keer)

Offline HugoB

• Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
Instellingen routers, schema bijgevoegd, hulp gezocht
« Gepost op: 07 februari 2011, 02:09:28 »
Beste mensen,

Wie wil mij helpen met instellen:

Heb een DS111 en kom niet verder dan herkenning in mijn netwerk en mappen aanmaken.

De configuratie in een notendop:

1 DS111
2 desktops, windows)
2 laptops, windows & Ubuntu (Linux niet echt van belang)
1 printer
1 internet abonnement (3 routers in verband met draadloos signaal versterking op verschillende plekken)
3 android telefoons

Wil graag:
Centraal gegevens opslaan op Syno
Iedereen kunnen laten printer op 1 printer
Vanaf externe pc locatie bij mijn bestanden op Syno kunnen
Vanaf telefoon bij mijn bestanden op Syno kunnen
De Syno wat beter leren begrijpen

Offline bmkromm

• Bedankjes
  • -Ontvangen: 1
Re: Instellingen routers, schema bijgevoegd, hulp gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 07 februari 2011, 23:54:24 »
3 router in je netwerk is iets wat je niet moet willen.
waarschijnlijk routeren ze alle drie en zijn ze alle drie waarschijnlijk als DHCP server ingesteld.

wat je eerst zult moeten bewerkstelligen is dat je maar 1 router in je netwerk hebt. in jou geval zal dat dan de Livebox worden aangezien dit ook jou modem is. deze staat al ingesteld als DHCP dus hier zul je niet veel aan hoeven te veranderen.
aangaande de andere 2 routers. hier zul je de routerfunctie (NAT) en de DHCP server functie van moeten uitschakelen.
verder zul je de routers niet via de WAN aansluiting op de livebox moeten aansluiten maar LAN - LAN

als dit allemaal gedaan is heb je nog maar 1 netwerk i.p.v. 3 en kan iedereen elkaar bereiken.

Sterkte, Martijn
Geeft iemand een nuttig antwoord? Gebruik de "Bedankt!" knop. Bekijk de bedankt ranglijst hier!

Offline Plerry

• MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 17
  • -Ontvangen: 289
  • Tom Poes, verzin een list ...
« Reactie #2 Gepost op: 08 februari 2011, 17:32:54 »
Ook de door jou getekende configuratie zou wellicht werkend te krijgen moeten zijn.
Maar waarom je ooit van je leven deze configuratie zou willen gebruiken is me een raadsel.

Je hebt bijna zeker slechts één router nodig.
Citaat van: "HugoB"
... 3 routers in verband met draadloos signaal versterking op verschillende plekken) ...
Als je dat in verband met de signaal-sterkte al echt nodig hebt, heb je geen drie routers nodig,
maar drie  WiFi access-points. Vaak (altijd?) kan je een WiFi router gebruiken als WiFi access-point door
alle andere services (DHCP, gateway, NAT) uit te zetten. Je hebt dan één WiFi router nodig en twee tot WiFi
access-point gereduceerde WiFi routers.

Werkwijze:
  • Geef/houdt de LAN zijde van je router op IP-adres 192.168.1.1.
  • Stel de DHCP range op je router bijv. in op 192.168.1.20 t/m 192.168.1.39 en het subnetmask bijv. op 255.255.255.0.
  • Geef de LAN zijde van je access-points vaste IP-adressen binnen het subnetmask van de je router, maar buiten
    het DHCP bereik van je router. Bijvoorbeeld 192.168.1.2 en 192.168.1.3. Zet alle andere services dan WiFi/draadloos daar uit.
    Geef het WiFi-deel van je router en beide access-points hetzelfde SSID en dezelfde WPA2-key, maar stel ze in op kanaal
    1, 6 resp. 11 om overlap van de frequentie-banden (=storing) te voorkomen.
  • Sluit je echte router met zijn WAN-poort aan op je modem (of indien je LiveBox ook een modem is, op je binnenkomende lijn).
  • Sluit je twee access-points via Ethernet kabel aan op je router; op zowel je router als de access-points op een LAN-poort.
    De WAN poorten van je access-points blijven dus ongebruikt.
  • Sluit je NAS, je (netwerk)printer en je desktop via Ethernet kabel aan op een LAN poort op je router of op je modem.
    Omdat je router / access-points ook als switch werken en alles op de LAN-poorten aan elkaar zit, maak het niet uit wat
    je op welke router / access-point aansluit.
  • Geef je NAS en je (netwerk)printer bij voorkeur ook vaste IP-adressen binnen het subnetmask van de je router, maar buiten
    het DHCP bereik van je router. Bijvoorbeeld 192.168.1.4 en 192.168.1.5. Geef als Gateway en DNS het IP-adres van je echte router
    en als subnetmask dat wat op je echte router daarvoor is ingesteld (255.255.255.0).
  • Maak met je draadloze apparaten verbinding naar het juiste SSID met de juiste WPA2 key, en geef aan dat er altijd automatisch
    verbinding gemaakt moet worden. Ook al komt je WiFi verbinding tot stand via een access-point en niet direkt op de router,
    dan wordt toch altijd  de DHCP server in je router gebruikt, waardoor toch de juiste gateway etc. bekend is en gebruikt wordt.
  • Maak verbinding met je NAS door, bedraad of draadloos, te verbinden naar het IP-adres van je NAS, of, wanneer je NAS
    en andere apparaten lid zijn gemaakt van dezelfde werkgroep, op basis van de netwerknaam (bijv. "diskstation").
  • Moet je ook van buitenaf toegang hebben tot je NAS, forward dan in je router de juiste poorten naar het (interne) IP-adres
    van je NAS (192.168.1.4)

Bij mij thuis werkt het exact zo, alleen dan met slechts één tot acces-point gereduceerde router (LinksysWRT54G) en een modem/router (FritzBox).
Nu wordt altijd keurig draadloos verbonden met de router of het acces-point die het stekste signaal heeft.

Plerry
There are only 10 kinds of people: ... those who understand binary, and those who don't.

Offline HugoB

• Bedankjes
« Reactie #3 Gepost op: 09 februari 2011, 14:05:19 »
Beste Martijn en Plerry,

Erg bedankt voor jullie waardevolle reacties.
Ben al wat verder, 1 router er uitgehaald omdat deze volgens mij niet goed meer was. Vervangen door een lan-hub, zie bijgaand schema.
Hoop van het weekend verder te kunnen instellen. Laat mijn resultaat en bevindingen horen in het forum.

HB

Offline bmkromm

• Bedankjes
« Reactie #4 Gepost op: 09 februari 2011, 21:10:56 »
ziet er inderdaad al beter uit zo.
nu moet je alleen nog van de Belkin router, de router functie en Dhcp uitschakelen en je bent klaar.

Succes
Geeft iemand een nuttig antwoord? Gebruik de "Bedankt!" knop. Bekijk de bedankt ranglijst hier!

Offline Plerry

• MVP
  • *
  • Bedankjes
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2011, 09:46:38 »
Of het nieuwe voorstel er beter uitziet, hangt ervan af hoe dit is bedoeld.
En dan met name of de verbinding tussen LiveBox en Belkin op de WAN poort of een LAN poort van de Belkin binnenkomt.
  • Gaat deze naar de WAN poort van de Belkin, (zoals ik denk dat de tekening is bedoeld) dan is de opzet
    nog steeds bijna even nodeloos complex.
    Binnen het Belkin deel van het netwerk moeten calls naar NAS en printer naar het IP-adres van NAS resp. printer,
    daarbuiten naar het Belkin WAN poort IP-adres. Tevens moet in de Belkin de DHCP server nu wel aanstaan
    en zal daar de nodige poort-forwarding (naar NAS en printer) moeten worden ingeschakeld.
    De aanpak met hetzelfde SSID en WPA2-key gaat nu niet lekker werken, omdat calls naar NAS en printer vanaf
    WiFi-verbonden apparaten naar een ander IP-adres moeten, afhankelijk van of via de LiveBox of de Belkin
    draadloos wordt verbonden.
  • Gaat genoemde verbinding naar een LAN poort van de Belkin, (in lijn met mijn eerdere posting)
    dan is het simpel en moeten in de Belkin, afgezien van WiFi, alle services (dus ook DHCP) worden uitgezet.
    Vanuit het hele locale netwerk kunnen calls naar NAS en printer nu direct naar het IP-adres van NAS resp. printer,
    en je kan simpelweg een indentiek SSID en WPA2-key instellen op beide apparaten.
    Met de in de tekening genoemde IP-adressen in het Belkin deel (die afwijken van mijn eerdere advies) moet het
    subnet mask in de LiveBox DHCP server en in alle devices met vast IP-adres wel anders staan, bijv. op 255.255.0.0
    in plaats van de eerder genoemde 255.255.255.0, anders behoren de devices niet alle tot hetzelfde netwerk.
Plerry
There are only 10 kinds of people: ... those who understand binary, and those who don't.

Offline Matr1x

• Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 270
  • -Ontvangen: 771
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2011, 00:28:31 »
Grappig die schema's. Ik zag overigens bij het eerste schema dat router 2 en 3 hetzelfde IP adres hadden. Dat kan nooit natuurlijk want alle apparaten in een netwerkt moeten een uniet IP adres hebben. Ik gebruik zelf maar één router, maar wel meerdere switches. Dat maakt het allemaal een stuk eenvoudiger om aan elkaar te knopen. Mij NAS en media apparaten zijn bedraad aangesloten via Gigabit router. De rest via wifi of via 100Mbit router of switch. Werkt allemaal als een tierelier. Let er op dat je media beter niet draadloos gaat streamen. Als je bijvoorbeeld via je xbox media wilt afspelen van je NAS, dan kun je die beter op dezelfde switch aangesloten hebben.
  • Mijn Synology: DS224+
  • HDD's: 2x HAT3300-4T
  • Extra's: MR2200ac / RT2600ac

Offline Plerry

• MVP
  • *
  • Bedankjes
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2011, 08:37:08 »
Citaat van: "Matr1x"
...Ik zag overigens bij het eerste schema dat router 2 en 3 hetzelfde IP adres hadden.
Dat kan nooit natuurlijk want alle apparaten in een netwerkt moeten een uniet IP adres hebben. ....
Dat klopt maar beperkt.
Binnen één en hetzelfde netwerksegment moet het IP-adres uniek zijn.
Maar binnen verschillende segmenten van een netwerk hoeft dat niet en kan het toch prima werken.
(Wereldwijd werken talloze routers vrolijk naast elkaar op 192.168.1.1 ...)
Daarom is het ook zo van belang of de verbinding met de de "master"-router (hier de LiveBox) op de
"slave"-routers binnenkomt op de WAN poort of op éen van de LAN poorten.
  • Is dat bij beide "slave"-routers via de WAN poort, dan mogen de IP-adressen van de "slave"-routers aan de
    LAN zijde best identiek zijn en mogen/moeten bijv. ook de DHCP servers in de "slave"-routers aanstaan.
    Effectief is in het voorbeeld dan sprake van drie verschillende netwerksegmenten.
  • Komt de verbinding met de "master"-router binnen op een LAN poort van de "slave"-routers, dan ontstaat
    een IP conflict, omdat alles nu op hetzelfde netwerksegment zit.
Plerry

Offline Matr1x

• Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
« Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2011, 18:24:34 »
Ik bedoelde ook een lokaal netwerk (LAN). Als je via router een WAN op gaat dat is het sowieso een ander verhaal. Maar hier wil iemand toch in eerste instantie zijn LAN op orde hebben?

Offline Plerry

• MVP
  • *
  • Bedankjes
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2011, 20:53:20 »
Citaat van: "Matr1x"
Ik bedoelde ook een lokaal netwerk (LAN). Als je via router een WAN op gaat dat is het sowieso een ander verhaal. Maar hier wil iemand toch in eerste instantie zijn LAN op orde hebben?
Ik heb het gevoel dat we langs elkaar heen praten.
Ik heb het over de WAN- en LAN- RJ45 Ethernet poorten op routers; jij over een lokaal netwerk versus een extern netwerk.

De mogelijkheid tot hierarchie binnen netwerken houdt niet op bij de voordeur.
Ook binnen een lokaal netwerk kunnen meerdere gescheiden LAN's bestaan die elk middels (de WAN poort van) een router aan
een LAN poort van een modem/router hangen.
Vergelijk het met een huis met 1 voordeur alias modem/router met van daar uit een kabel naar elke kamer, met bij elke kamer een
binnendeur alias router waaraan alle apparaten binnen die kamer zijn aangesloten.
De IP-adressen van de WAN poorten van de routers moeten nu verschillen, omdat die alle op hetzelfde netwerksegment zitten.
Vergelijk het met het netnummer-deel van een telefoonnummer.
De IP-adressen binnen de afzonderlijke netwerksegmenten/kamers mogen best een overlap vertonen.
Vergelijk het met het abonneenummer-deel van een telefoonnummer.

Plerry

Offline Matr1x

• Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2011, 22:29:55 »
Citaat van: "Plerry"
Vergelijk het met het abonneenummer-deel van een telefoonnummer.
Klopt helemaal wat je zegt. Ik hou het liever eenvoudig (keep it simple), want dat is het vaak al complex genoeg  :mrgreen:  :mrgreen:

Offline HugoB

• Bedankjes
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2011, 20:49:49 »
Heren,

Dankzij jullie heb ik vanaf alle computers en android phones binnen ons netwerk (lan + w-lan) in orde.
Op 1 windows 7 desktop krijg ik de printer via Synology nog niet aan het werk maar dat zal me wel lukken.

Ik geniet enorm van de apps DSphoto, DSaudio en Synodroid, wat een kick om vanaf de bank je torrents te zoeken en te laten downloaden op je NAS.

Heb NAS Wake On Lan ook op mijn HTC geinstalleerd maar zie niet zo 1-2-3 wat ik hiermee kan, is deze app voor oudere NAs's misschien?  

-Mijn volgende stap is om mijn netwerk van buiten ons eigen netwerk te benaderen.
-Moet ik dan ddns (forwarden?) maar via welke ddns serviceaanbieder kan ik dit het beste doen?

Heren, nogmaals veel dank voor jullie waardevolle adviezen.

Tip aan newbies (zoals ik): je maakt daadwerkelijk 1 netwerk door vanaf je modem(met router) de lankabel door te linken op 1 van de 'gewone' poorten ipv telkens naar de internetingang van een volgende router te linken. Een eyeopener voor mij.

Offline bmkromm

• Bedankjes
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2011, 13:18:36 »
ten eerste super dat je zover bent gekomen.

het NAS Wake On Lan is voor Synology  servers die dit ook ondersteunen zoals de DS710+
hiermee kun je via het netwerk je NAS aanzetten als deze uit staat.

Om je NAS van buitenaf te kunnen benaderen zul je eerst in je modem/router poorten moeten doorsturen.
bijv. poort 5000 ----> (IP Adres van je NAS) enz.
dit zul je moeten doen voor elke toepassing die je gebruikt.
21 voor FTP
22/23 voor Telnet/SSH
80 voor Photostation.
als je dan via je externe ip adres v.b. http://123.123.123.123:5000
je NAS kunt benaderen dan heb je de poorten correct doorgestuurd.

daarna kun je overwegen om via bijv. een DYNDNS account je IP adres door te sturen zodat je je nas via een URL kan benaderen.

Groet,

Offline GreyForceOne

• MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 42
  • -Ontvangen: 51
« Reactie #13 Gepost op: 19 september 2012, 22:14:01 »
Beste mensen ik zou graag willen weten of er ook een oplossing is voor het volgende.

Via (voorbeeld) piethein.familyds.com kom ik van buiten zo op mijn nas kan over bij en in,
maar intern dus via wifi kan ik nergens bij daar moet ik dus opnieuw inloggen met bv 192.168.2.12:5000
terwijl ik vroeger gewoon via wifi via mijn dns gewoon kon inloggen.
  • Mijn Synology: DS212+
  • HDD's: WD Red WD10EFRX 1 TB

Offline raptile

• MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 66
  • -Ontvangen: 131
« Reactie #14 Gepost op: 19 september 2012, 23:47:49 »
Heb je een nieuwe router aangeschaft?
Het is namelijk mogelijk dat je router niet goed snap hoe hij dit moet routeren met NAT.
If UNIX isn\'t the solution, you\'ve got the wrong problem...

Is RAID hetzelfde als een backup?

Heeft het antwoord van een gebruiker je geholpen met het oplossen van je probleem?
Geef hem/haar een bedankje door op de bedankt knop te drukken!

VERPLAATST: Backup maken v.w.b. de instellingen netwerk, ftp etc.

Gestart door BirdyBoard Netwerk algemeen

Reacties: 0
Gelezen: 341
Laatste bericht 04 februari 2023, 16:38:33
door Birdy
Ratio instellingen

Gestart door DownerXBoard Aankoopadvies

Reacties: 19
Gelezen: 6479
Laatste bericht 26 januari 2012, 12:11:44
door DownerX
Opname instellingen