Auteur Topic: DS 107+ crasht (weer)  (gelezen 5531 keer)

Offline rené2

• Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
DS 107+ crasht (weer)
« Gepost op: 31 juli 2010, 17:00:45 »
Hallo

Mijn Synology loopt de laatste weken geregeld vast en is dan niet meer te benaderen, lampjes branden wel allemaal en log geeft geen problemen.
Het enigste wat dan helpt is de stekker eruit en weer opstarten (wat overigens erg lang duurt) om na 2 dagen weer vast te lopen.
Harddisk SMART test geeft geen problemen. Kan ik op een andere manier dan met de Synology de harddisk testen, ik heb namelijk eerder het probleem gehad als de slaapstand voor de harddisk stond ingeschakeld het systeem vastliep, na het uitzetten hiervan heeft het systeem een hel tijd prima gewerkt. zie topic viewtopic.php?f=25&t=4167&p=17963&hilit=ds+107+crasht#msg17963  of kan het iets anders zijn.

Iemand enig idee?

Offline Matr1x

• Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 270
  • -Ontvangen: 771
Re: DS 107+ crasht (weer)
« Reactie #1 Gepost op: 01 augustus 2010, 00:20:51 »
Waarom denk je dat het de harddisk is? Draaien er geen services die de boel vast laten lopen? Heb je toevallig de iTunes Server draaien, want die liet mijn DS crashen als ik deze benaderde met iTunes Client. Of heb je SABznbd of Download Station draaien die de downloads misschien op de systempartite opslaan. Het kan natuurlijk ook zijn dat je firware destijds niet 100% correct geinstalleerd is. Of heb je misschien zelf wat in systeembestanden verandert. Als je wilt dat we meedenken, moet je wel volledig zijn met je probleemmelding.
  • Mijn Synology: DS224+
  • HDD's: 2x HAT3300-4T
  • Extra's: MR2200ac / RT2600ac

Offline rené2

• Bedankjes
« Reactie #2 Gepost op: 01 augustus 2010, 09:26:09 »
Citaat van: "Matr1x"
Waarom denk je dat het de harddisk is? Draaien er geen services die de boel vast laten lopen? Heb je toevallig de iTunes Server draaien, want die liet mijn DS crashen als ik deze benaderde met iTunes Client. Of heb je SABznbd of Download Station draaien die de downloads misschien op de systempartite opslaan. Het kan natuurlijk ook zijn dat je firware destijds niet 100% correct geinstalleerd is. Of heb je misschien zelf wat in systeembestanden verandert. Als je wilt dat we meedenken, moet je wel volledig zijn met je probleemmelding.

Zoals je in mijn andere post kon lezen was na  het uitzetten van de harddisk slaapstand het probleem (dacht ik) voorbij, vandaar dat ik richting harddisk ging denken. Ik heb geen I-Tunes server draaien, SABznbd heb ik ook niet draaien. Downloadstation draait wel regelmatig, maar ik heb geen verband kunnen vinden met het crashen en downloadstation, volgens mij liep de Synology ook vast als ik niet aan het downloaden was.

De sysyteembestanden heb ik zeker niet veranderd, ik zou niet eens weten hoe daar bij te komen. De firmware is overigens de laatste versie en is zonder problemen geinstalleerd, bij de vorige firmwareversie deed het probleem zich overigens ook voor.

Is er overigens op één of andere manier een foutrapport te genereren zoals dat  bij Windows ook kan?

Groet

René

Offline Matr1x

• Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
« Reactie #3 Gepost op: 01 augustus 2010, 22:42:26 »
Misschien kun je er tijdelijk een andere harddisk in zetten om te kijken of dat wel goed werkt. Het kan namelijk ook dat er iets mis is met je hardware. Als dat het geval is, dan kun je aanspraak maken op garantie.

Offline bartmans99

• MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 19
  • -Ontvangen: 90
« Reactie #4 Gepost op: 02 augustus 2010, 15:00:43 »
Ik heb de ervaring dat wisseling of updaten van de virusscanner ook wil helpen.

Gebruikte bij de RC van Windows 7 ook de RC van Kaspersky, waarmee ik regelmatig merkte dat de Syn crashte. Ik legde toen het verband niet. Na update naar Windows 7 Ultimate waren de vastlopers minder maar niet verdwenen. Na aanschaf van nieuwe Kaspersky geen vastlopers meer.

Offline Matr1x

• Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
« Reactie #5 Gepost op: 02 augustus 2010, 19:55:09 »
Citaat van: "bartmans99"
Ik heb de ervaring dat wisseling of updaten van de virusscanner ook wil helpen.

Gebruikte bij de RC van Windows 7 ook de RC van Kaspersky, waarmee ik regelmatig merkte dat de Syn crashte. Ik legde toen het verband niet. Na update naar Windows 7 Ultimate waren de vastlopers minder maar niet verdwenen. Na aanschaf van nieuwe Kaspersky geen vastlopers meer.

Wat heeft dat met een Synology DiskStation te maken? :?

Offline rené2

• Bedankjes
« Reactie #6 Gepost op: 02 augustus 2010, 20:22:19 »
Ik heb gisteren een supportaanvraag bij Synology gedaan en daar vandaag antwoord op gehad. Het blijkt volgens het log een volgelopen systeempartitie  te zijn (zie onderstaand bericht), wel vreemd omdat ik eigenlijk nooit iets installeer.

Groet

René

"
Hi Rene,

From the log, it appears the system partition is full which will cause system to hang. If possible, I suggestion to back up all data in volume and perform the steps below:

1. Go to Management>System>Restore Defaults and choose "Format the hard disk and restore to factory default settings" then click OK. This would format the data in the disk, please BACKUP all data.

2. Reinstall the latest firmware again through Synology Assistant and this will create a new system partition for DS107+.

After new system partition is created, it should resolve this issue.

Sincerely,
Andrew Lai
"

Offline Matr1x

• Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
« Reactie #7 Gepost op: 03 augustus 2010, 00:39:03 »
Dus toch iets met je systeempartitie en/of firmware en niet je harddisk  :wink:

Offline rené2

• Bedankjes
« Reactie #8 Gepost op: 03 augustus 2010, 14:34:54 »
Gisterenavond systeempartitie opnieuw geformatteerd en geinstalleerd, vanmorgen diskstation weer vastgelopen (had wel slaapstand h.d. aanstaan) heb nu de slaapstand weer uitgezet om te zien of dat net als destijds verbetering geeft.  heb tevens uitgebreide smart test gedraaid, die geeft echter geen foutmeldingen.

Ben toch bang dat het aan de harddisk ligt, maar zowel de smarttest alswel het debug.dat log geeft daar geen uitsluitsel over.

Wordt vervolgd.

René

Offline Matr1x

• Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
« Reactie #9 Gepost op: 04 augustus 2010, 08:02:07 »
Never ending story?

Offline rené2

• Bedankjes
« Reactie #10 Gepost op: 10 augustus 2010, 13:08:33 »
Citaat van: "Matr1x"
Never ending story?

Toch niet.
Na een aantal dagen goed gedraaid te hebben liep de Synology weer vast en wilde ook na een reset helemaal niet meer opstarten. Ik heb toen geprobeerd om het helemaal opnieuw te installeren, dat lukte niet omdat hij de ene keer geen schijf zag en de andere keer weer geen verbinding kon maken.
Ik heb toen de schijf eruit  gehaald om het aan de computer te hangen en met een diagnostisch programma te testen, diverse computers wilden niet opstarten met deze schijf, wat voor mij een bevstiging was dat deze schijf kapot was, de Synology had immers ook problemen om de schijf te herkennen.

Ik heb vanmorgen een nieuwe 1TB schijf erin gehangen en nu werkt het weer als een zonnetje.

De moraal van dit verhaal is: Vertrouw niet volledig op de SMART informatie van de Synology, bij mij gaf hij bij alle testen OK aan en van het ene op het andere moment was het helemaal over.

groet

René

File Station geeft "eigen computer" niet weer

Gestart door jlkBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 2
Gelezen: 3568
Laatste bericht 20 april 2012, 21:47:54
door jlk
DS215j. hdd1 crasht voordurend.

Gestart door JtburenBoard NAS hardware vragen

Reacties: 3
Gelezen: 1185
Laatste bericht 14 november 2015, 11:42:56
door Jtburen
Kan weer inloggen op de Foscam Fl9900P

Gestart door BrioletBoard Surveillance Station

Reacties: 0
Gelezen: 1402
Laatste bericht 06 juli 2017, 15:00:15
door Briolet
NAS niet bereikbaar, pas na herstart weer.

Gestart door nummero1Board DDNS / Quick Connect / EZ-Internet / Portforwarding

Reacties: 28
Gelezen: 18824
Laatste bericht 26 maart 2014, 17:49:32
door Birdy
upload crasht

Gestart door MacMarsBoard Mac OS X

Reacties: 5
Gelezen: 2781
Laatste bericht 06 augustus 2012, 22:07:45
door MacMars