Auteur Topic: Vragen over de DS-207+  (gelezen 3526 keer)

Offline wontcachme

• Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
    • http://www.campingdebut.nl/
Vragen over de DS-207+
« Gepost op: 06 december 2007, 00:48:59 »
Hallo,

Ik ben van plan de DS-207+ te vragen voor mijn verjaardag of als kerst cadeau. Nu had ik echter nog een paar vragen die ik nergens echt duidelijk heb kunnen vinden.

1. Ik heb nu op mijn pc een 250GB HD zitten met aparte partities voor muziek, serie's en films. Deze staat in "deze computer" als verschillende schijven. Is dit ook mogelijk met deze NAS?

2. In vista kun je favoriete koppelingen aanmaken (linkerkant van het scherm). Kunnen daar ook links naar de NAS toegevoegd worden?

3. Mijn enige ervaring met linux, waar deze NAS op draait, is het per ongeluk de verkeerde pc aanzetten op school. Is het als linux noob makkelijk om hiermee te werken en eventueel slimserver en dergelijke erop te zetten? Of is dat toch vrij moeilijk te doen.

4. Ik heb nu een USB-HD aan onze 2e pc hangen en die gedeeld in het netwerk. Ik kan nu dus simpel bestanden toevoegen, mappen aanmaken enz. Is dit ook zo met de NAS of moet ik daarvoor een apart programma opstarten en gebruiken.

5. Kun je gewoon vanuit je pc naar de NAS copy & pasten? Want veel reviews van mensen gebruikt total commander of iets dergelijks om dat via ftp te doen. En aangezien FTP het langzaamst is, lijkt me dit niet handig.

6. Als ik divx afspeel over mijn netwerk nu kan ik al kijken terwijl de film verder wordt geladen naar mijn geheugen. Kan dit ook bij de NAS, of moet eerst de hele film naar mijn HD en dan pas kijken?

7. Mijn laatste vraag (denk ik), Ik wil in verband met de kosten eerst één 750GB HD erin doen en deze laten draaien in JBOD. Als ik later weer geld heb  :lol: wil ik er nog een 750GB HD erbij doen en dan RAID 1 draaien. Kan ik dit doen zonder te formatteren?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden. Ik wil namelijk zeker weten wat allemaal kan want +-450 euro is toch een vrij grote berg geld. Ben wel erg benieuwd naar de muziek afspelen via boxjes. Ik heb nu een collectie van 150 CD's en 30GB aan losse muziek, dus allemaal zo afspelen is wel mooi.

Greets wontcachme

Offline Björn

Re: Vragen over de DS-207+
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2007, 10:16:08 »
Goedemorgen! Wat een vragen ;)
Citaat van: "wontcachme"
Hallo,
1. Ik heb nu op mijn pc een 250GB HD zitten met aparte partities voor muziek, serie's en films. Deze staat in "deze computer" als verschillende schijven. Is dit ook mogelijk met deze NAS?
Je maakt op de nas verschillende shares aan. Deze zijn als aparte netwerkschijven te koppelen en krijgen op die manier allemaal een eigen schijfletter.
2. In vista kun je favoriete koppelingen aanmaken (linkerkant van het scherm). Kunnen daar ook links naar de NAS toegevoegd worden?
Dat is geen probleem.
3. Mijn enige ervaring met linux, waar deze NAS op draait, is het per ongeluk de verkeerde pc aanzetten op school. Is het als linux noob makkelijk om hiermee te werken en eventueel slimserver en dergelijke erop te zetten? Of is dat toch vrij moeilijk te doen.
Het ding draait wel op linux, maar dat wil niet zeggen dat je daar veel van hoeft te merken. Voor normaal gebruik merk je er sowieso niets van, want alles is in te stellen via een web-interface. Slimserver installeren gaat via een firmware patch (google: SSODS) en is dus ook zonder enige kennis van linux te doen.
4. Ik heb nu een USB-HD aan onze 2e pc hangen en die gedeeld in het netwerk. Ik kan nu dus simpel bestanden toevoegen, mappen aanmaken enz. Is dit ook zo met de NAS of moet ik daarvoor een apart programma opstarten en gebruiken.
Het is exact hetzelfde. De NAS is niets meer dan een klein PC'tje met gedeelde mappen.
5. Kun je gewoon vanuit je pc naar de NAS copy & pasten? Want veel reviews van mensen gebruikt total commander of iets dergelijks om dat via ftp te doen. En aangezien FTP het langzaamst is, lijkt me dit niet handig.
Je kunt gewoon copy pasten als je op hetzelfde netwerk zit. Je kunt de NAS óók via internet benaderen, maar dan dus met FTP.
6. Als ik divx afspeel over mijn netwerk nu kan ik al kijken terwijl de film verder wordt geladen naar mijn geheugen. Kan dit ook bij de NAS, of moet eerst de hele film naar mijn HD en dan pas kijken?
Het is gewoon een gedeelde netwerkmap dus je kunt direct afspelen
7. Mijn laatste vraag (denk ik), Ik wil in verband met de kosten eerst één 750GB HD erin doen en deze laten draaien in JBOD. Als ik later weer geld heb  :lol: wil ik er nog een 750GB HD erbij doen en dan RAID 1 draaien. Kan ik dit doen zonder te formatteren?
Ja dat kan. Je kunt de raidset naar RAID1 uitbreiden.

Als ik je vragen zo lees denk ik eigenlijk dat je het allemaal wat te complex ziet. De 207+ is eigenlijk gewoon een linux PC'tje met gedeelde netwerkmappen en werkt in principe over het netwerk hetzelfde als een windows PC met gedeelde mappen.. Je kunt er dus gewoon mee werken zoals je al gewend bent, alleen het instellen gaat iets anders.

Offline wontcachme

• Bedankjes
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2007, 12:18:36 »
Bedankt voor de antwoorden. Ik had namelijk al wat reacties bekeken en welke uitbreidingen er zijn er en dat was vaak een opsomming van code om te werken via een telnet sessie. En als je dan in je achterhoofd hebt dat het op linux werkt en ik ken al die code niet, dan schrik ik toch ff.

Volgende punt, mijn moeder overtuigen voor de "noodzaak" van dit apparaat   :D.

Nogmaals bedankt

Offline wontcachme

• Bedankjes
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2007, 19:25:54 »
Heb toch nog een vraagje, Ik zag net dat nieuwe SAMSUNG HD van 750 GB uit is. Deze is op dit moment erg goed geprijsd en met een flinke cache geheugen (32 Mb). Weet je of die toevallig compatibel is met de Synology? Want op de synology site staan vooral oudere modellen HD's en in hun wiki ook.

Offline Franckey

• Bedankjes
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2008, 22:02:00 »
Heb toch nog een vraagje, Ik zag net dat nieuwe SAMSUNG HD van 750 GB uit is. Deze is op dit moment erg goed geprijsd en met een flinke cache geheugen (32 Mb). Weet je of die toevallig compatibel is met de Synology? Want op de synology site staan vooral oudere modellen HD's en in hun wiki ook.

Als je een schijf uitzoekt voor een NAS kijk dan vooral naar warmte, energie en geluid. De snelheid is minder belangrijk omdat de bottleneck toch het netwerk en de CPU + RAM is. Alle SATA2 schijven zijn snel genoeg.
(Zelf heb ik er 2 WD5000AAKS schijven in zitten en ik hoor ze niet!)
DS207+ met 2x WD5000AAKS (RAID1)

DS File blijft om inlog vragen ondanks fingerprint

Gestart door pvkanBoard Android Apps

Reacties: 2
Gelezen: 2700
Laatste bericht 14 maart 2017, 08:53:28
door pvkan
Nieuwe NAS met een lang verhaal en een hoop vragen (sorry)

Gestart door iRenikBoard Aankoopadvies

Reacties: 8
Gelezen: 3567
Laatste bericht 31 december 2011, 00:56:24
door Nelesss
2 vragen over Mail - minimaliseren stroomverbruik

Gestart door OSXtvBoard Mail Server

Reacties: 10
Gelezen: 7590
Laatste bericht 13 maart 2014, 23:04:12
door macxbo
Ook vragen mbt CSS mogelijk?