2. Instellingen van de RT1900ac om deze direct achter het glasvezel netwerk te zetten.Bij Telfort glasvezel zit er bij de Reggebiber FTU een zogenaamd NT-kastje.
Daar wordt de optische data via fiber omgezet naar een ethernetsignaal.
Van daaruit gaat er een UTP-kabel naar de WAN-poort van de
Experia Box V8.Die aansluiting is direct over te zetten naar de
WAN-poort van de RT1900ac router.Omdat de Synology router geen telefoon RJ11-ingangen heeft is deze uitwissling dus
niet toe te passen als men een ADSL/VDSL internet aansluiting heeft. Iets om goed te onthouden. Dus alleen bij
Telfort glasvezel is de Experiabox V8 uit te wisselen met de RT1900ac.
De Experia Box V8 maakt gebruik van twee VLAN ID's (Arcadyan VGV7519 Firmware Version:
02.00.135W4)
- Default 1p Tag: 1,
VLAN ID: 34 ------> ten behoeve van internet + VOIP
- Default 1p Tag: 5,
VLAN ID: 4 ------> ten behoeve van IP-TV
Verder zijn er bij Telfort (in tegenstelling tot bijv. KPN) geen gebruikers ID of wachtwoord nodig (PPPoE).
Dat maakt het instellen nog eenvoudiger.
Bij
Netwerkcenter ---->
Internet ----> tab
VerbindingBij de set-up ga ik uit van internet op de poorten LAN 1 en 2 (dat kan ook niet anders, dat is standaard Synology).
Op LAN-poort 3 VOIP
Op LAN-poort 4 IP-TV
In mijn geval heb ik (nog) geen prioriteiten ingesteld als voorkeur wat voorrang heeft bij meerdere data-stromen.
(Dat lijkt me op dit moment met een 100/100 Mbps verbinding ook niet echt relevant).
Anders zou men voor telefoon (VOIP) = 1 kunnen instellen, en voor IP-TV = 2
Bij
Netwerkcenter ---->
Lokaal netwerk ----> tab
IPTV & VoIP ----> Handmatig (bovenste optie).
Sla de instellingen op (knop "Toepassen) en reboot de Synology router.
Dat is het wat betreft de Synology router voor wat betreft instellen als 1e router achter glasvezel. !!! Dan nu de praktische zaken:Met deze omschakeling heb je een nieuw
WAN IP-adres gekregen.
Ga je weer terug naar de oude set-up met de Experia Box als eerste modem/router, krijg je het oude WAN IP-adres weer terug,
en visa-versa als je weer terug gaat naar de Synology router als 1e router het WAN IP-adres wat je daarbij eerder had gekregen.
De eerste keer met experimenteren kreeg ik bij Ookla speedtest wel vreemde resultaten, maar mogelijk kwam dat omdat ik in eerste instantie verkeerde VLAN ID's had gebruikt voor poorten 3 en 4.
Omtrent de TV-ontvanger:Sluit die aan op LAN-poort 4 aan van de Synology router.
Mocht je problemen hebben met de
Arcadyan HMB2260 TV-ontvanger, laadt dan opnieuw de software in + evt. nog een fabrieksreset:
1. Opnieuw inladen van de software van de TV-ontvanger: ( Arcadyan HMB2260 )
a - TV-ontvanger met de wip-schakelaar
achterop even uitschakelen.
b - 10 seconden wachten en weer inschakelen.
c - Als streepje op display TV-ontvanger verschijnt, de standbyknop
rechts bovenop 1x kort indrukken.
d - Er verschijnt een menu op TV
- Met de afstandbediening (ronde knop pijltjes + OK) de regel kiezen
"Software verwijderen".
- Daarna duurt het circa 10 minuten voordat alles weer opnieuw "vers" is ingeladen.
- Verder de TV-ontvanger in- en uitschakelen met de afstandbediening.
2. Terug naar fabrieksinstellingen TV-ontvanger: ( Arcadyan HMB2260 )
Idem de stappen van hierboven
1a t/m
1d- Met de afstandbediening (ronde knop pijltjes + OK) kies
"Terug naar fabrieksinstellingen".
- Reset neemt minder tijd in beslag als optie hierboven bij onderdeel 1.
- Erna resolutie beeldinstellingen correct instellen op gebruikte abonnement en aansluiting (SD vs HD)
= Knop "menu" ----> Instellingen ----> Beeldscherm instellingen -----> Automatisch of vaste resolutie
----->
Bewaar instellingenAlgemene opmerking:Zelf aangemaakte profielen met eigen keus aan TV/radio
zenderlijsten blijven intact,
na herstel van fabrieksinstellingen TV-ontvanger of opnieuw inladen van software (onderdeel
1-2).
Persoonlijke aanpassingen
Beeldscherm- en Systeem instellingen gaan verloren bij een fabrieks-reset
(onderdeel
2), maar blijven wel gehandhaafd bij enkel opnieuw inladen van de software (onderdeel
1).
Een nadeel van de Synology set-up tegenover de Experia-box is, dat men slechts één poort (of hooguit twee, maar dan
geen VOIP) kan instellen voor een TV-ontvanger. Eventueel een switch erachter voor meerdere TV-ontvangers
"alleen". De VLAN's zijn voor TV en internet niet gecombineerd zoals bij de Experia box V8 firmware 02.00.135W4
Verder valt op dat het onderdeel
"Méér TV" van de Telfort dienst ontbreekt bij de ontvangst van TV-programma's. ("Méér TV" zijn smart-TV achtige toevoegingen van aangeboden apps die via de TV-ontvanger kunnen worden gebruikt). Alle andere TV-diensten werken wel.
Omtrent VOIP:Ik heb helaas geen VOIP-centrale of
Gigaset N300A IP DECT Basisstation.
Eigenlijk kan ik nu niet exact de VOIP testen met andersoortige apparatuur dan wat ik reeds heb.
Dus ik heb in mijn geval de
WAN-poort van de Experia Box V8 achter LAN-poort 3 van de Synology router gezet.
Tenslotte zitten in de Experia Box alle SIP-gegevens al ingeladen. De Synology router zorgt alleen voor een "doorvoer" van VOIP.
En dat werkt wonderwel meteen.
EDIT: Na verandering van achterliggend KPN/Telfort systeem van een "LB-A leverstraat" naar "SNI-F leverstraat" (in fasen per regio/wijk),
werkt het niet meer om de Experia Box achter de 1e router te zetten.
De volgende mogelijkheid hier verder naar onderen beschreven is alleen nog van kracht indien een LB-A leverstaat actief is.
Hoe te herkennen?
- Bij een LB-A leverstaat is een WAN-IP adres gekoppeld aan het MAC-adres van een router.
Elke andere aangelsoten router krijgt zijn eigen IP-adres.
- Bij een SNI-F leverstaat is een WAN-IP adres gekoppeld aan een huis-aansluiting.
Ongeacht welke router wordt aangesloten krijgt men hetzelfde WAN IP-adres.Frappant is wel
[met LB-A leverstraat] dat achterliggend in de Experia Box zelf nog steeds het "oude" WAN IP adres wordt gebruikt, wat hetzelfde is als men de Experia Box rechtstreeks aan de glasvezel zou hangen. Dat merkte een gebruiker op bij Telfort die overigens een heel andere router wilde inzetten als vervanging van de Experia Box. Via aansluiting van PC met een UTP-kabeltje op de Experia Box, kan ik daar inloggen.
Schijnbaar wordt voor VOIP een "tunnel" gelegd door de Synology router heen, waarbij nog steeds het eerste WAN-IP adres wordt gebruikt.
Maar dat niet alleen, via de LAN-poorten van de Experia Box kan men verder ook een PC aansluiten, en daarop internetten.
De WiFi verbinding werkt ook als internet doorgeefluik. Bij controle bij
watismijnip.nl blijft het WAN IP dat van de originele aansluiting.
In deze situatie worden dus twee WAN IP's gebruikt. Eentje welke de Synology router krijgt toegewezen, en het originele wat reeds was toegewezen aan de Experia Box.
Mochten mensen werkelijk een VOIP basis station erachter hebben gezet, en met gegevens hebben ingevuld zoals eerder via WireShark uitgelezen, is iedereen natuurlijk razend nieuwsgierig of die optie ook als zodanig werkt. Graag dan uw bevindingen.