Auteur Topic: Problemen met extreem traag WiFi? Lees dit eerst even.  (gelezen 7259 keer)

Offline Björn

Problemen met extreem traag WiFi? Lees dit eerst even.
« Gepost op: 16 november 2015, 08:30:13 »
We hebben tot nu toe van ongeveer 10 gebruikers klachten ontvangen over een zeer trage draadloze verbinding met de Synology RT1900ac router. Ik zelf ervaar de problemen ook en heb van het weekend flink gestoeid om uit te vinden waar het probleem precies zit.

Kenmerken van het probleem:

- Niet iedereen heeft last van trage wifi. Voor de meeste mensen werkt het gewoon prima.
- Het lijkt 99% bij klanten van Ziggo voor te komen (tot nu toe 1 klant van telfort, de rest allemaal ziggo)
- Als je een VPN verbinding opzet vanuit de router werkt alles prima (dus dan omzeil je de gateway/servers van Ziggo/je ISP)
- De doorvoersnelheid is gewoon prima. Ik haal op 5GHz gewoon rond de 110mbit bij speedtest.net. Tegelijkertijd laden pagina's heel traag. Afbeeldingen komen ook heel langzaam binnen.
- Ping werkt ook gewoon snel
- Browsen van websites op je interne netwerk (bijvoorbeeld DSM of Plex op je Synology NAS) werkt wel gewoon snel.

De voorlopige conclusie is dat het niet aan de hardware ligt maar dat er een software probleem speelt. Het lijkt of er ergens iets in de router gaat flippen icm. wireless en bepaalde servers van Ziggo.

We willen klanten die dit probleem ook ervaren vragen om een ticket aan te maken op de website van Synology.

Heb je ook last en wil je op de hoogte gehouden worden? Log dan in en klik op de "Notificatie" knop boven en onder en bovenaan. Je krijgt dan vanzelf bericht als er een nieuw bericht in dit topic geplaatst wordt.

Op dit topic kan niet worden gereageerd (anders krijgt iedereen een notificatie bij elke reactie en dan valt het weer een beetje weg als er nieuws is). Reacties over dit probleem kunnen hier geplaatst worden.

 

Offline Björn

Re: Problemen met extreem traag WiFi? Lees dit eerst even.
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2015, 19:06:00 »
Kleine update:

Het probleem lijkt in de WPA2 versleuteling van de WiFi verbinding te zitten. Iets in de servers van Ziggo (bij NL gebruikers) lijkt daar een bug te triggeren.

Een workaround is het (tijdelijk) gebruiken van WEP versleuteling. Hiermee zou internet weer normaal moeten functioneren. Mocht dit voor jou ook werken, zou je dat dan even hier willen melden?

Offline Björn

Re: Problemen met extreem traag WiFi? Lees dit eerst even.
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2015, 10:15:04 »
Nog een update:

Gisteren heeft Synology via een VPN verbinding een RT1900ac bij hun ten burele verbonden met mijn router. Daardoor konden ze lokaal het probleem bekijken, want dan loopt hun router uiteraard ook via Ziggo. Ze waren tot ca 23:55 taiwan time ingelogd (17:00 bij ons).

Vanmorgen trof ik een mail aan van Synology dat ze de "WIFI A-MPDU function" verdenken van het probleem. Deze hadden ze bij mij handmatig uitgezet, en ik kon daarna inderdaad normaal internetten met WPA2 aan. De totale snelheid kwam daarbij niet boven de 30mbps uit op 2.4GHz, maar dat zal dan wel te maken hebben met het uitschakelen van die functie. Die zal er immers niet voor niks zijn :)

Er zit dus schot in de zaak. Het probleem is geïdentificeerd. Nu alleen nog even oplossen ;)

Offline Björn

Re: Problemen met extreem traag WiFi? Lees dit eerst even.
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2015, 12:35:25 »


Synology heeft bij mij een test build van SRM geïnstalleerd op de router en vooralsnog lijkt alles nu top te werken:

5GHz: 110mbps speedtest (online over 120mbps internet connection), browsing quick and responsive
2.4GHz: 71mbps speedtest, browsing quick and responsive

5GHz, local transfer from Synology DS1512+ to Mac Mini (ethernet disabled to make sure it was using Wifi) 65-70MByte/sec. Mac Mini is directly below router in closet.

Alle tests op WPA2 of WPA/WPA2

Offline Björn

Re: Problemen met extreem traag WiFi? Lees dit eerst even.
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2015, 13:25:26 »
Kleine update uit het andere draadje over de performance:

Ik heb gevraagd of ze de test build zoals Björn aangaf ook konden deployen op mijn router. Helaas negatief antwoord maarrr:

"We are scheduling to release the fixed SRM in this week, please update the official SRM release."

Offline Björn

Re: Problemen met extreem traag WiFi? Lees dit eerst even.
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2015, 09:34:50 »
Synology heeft een nieuwe versie SRM uitgebracht. Deze is te installeren via Netwerkcenter --> Beheer --> Bijwerken en herstellen.

Version: 1.0-5781 Update 1 (2015/11/25)
Fixed Issues
  • Supports setting up private port range for port forwarding.
  • Updated the available 5GHz Wi-Fi channels of some countries.
  • Enhanced Wi-Fi transmission performance of some countries.
  • Fixed an issue where transmissions between LAN, 2.4GHz Wi-Fi, and 5GHz Wi-Fi might fail.
  • Fixed an issue where Wake-on-LAN over QuickConnect might fail.
  • Fixed an issue where SRM might not get IPv6 prefix.
  • Fixed an issue where the UPnP client list might be erased.
  • Fixed an issue where Wi-Fi speed might drop while connecting to some European ISP vendors.


 

nzbget versie 11 problemen op DS 213+

Gestart door lexhardyBoard NZBGet

Reacties: 2
Gelezen: 2801
Laatste bericht 03 september 2013, 15:58:39
door lexhardy
Portforwarding problemen in de airport

Gestart door BrioletBoard The lounge

Reacties: 3
Gelezen: 1551
Laatste bericht 07 maart 2017, 01:50:58
door flingle
VERPLAATST: DSM en Mac integratie problemen ?

Gestart door BirdyBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 0
Gelezen: 1311
Laatste bericht 21 december 2017, 20:40:32
door Birdy
Sabnzb Problemen DS110j

Gestart door DeeKayNLBoard SABnzbd (usenet)

Reacties: 2
Gelezen: 2698
Laatste bericht 06 februari 2011, 12:21:46
door DeeKayNL
Package center problemen (stop, start, install)

Gestart door 3svbBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 1
Gelezen: 2161
Laatste bericht 07 maart 2012, 15:38:50
door Matr1x