Auteur Topic: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen  (gelezen 9465 keer)

Dit onderwerp bevat een als beste antwoord gemarkeerd bericht. Klik hier om er direct naartoe te gaan.

Offline AKWDSM

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 47
  • -Ontvangen: 5
  • Berichten: 158
SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Gepost op: 02 januari 2017, 22:47:45 »
Beste mensen. Nu krijg ik van mijn NAS de melding dat schijf 3 niet door de zogenaamde smart test komt, grr.
Het is een wd40efrx, western digital red schijf van 4 TB. als ik kijk bij de draaiuren staat daar 7594 uren ofwel 316 dagen.

Is dit niet een veel te korte levensduur van zo'n schijf?
  • Mijn Synology: DS1819+
  • HDD's: 3 x WD40 2 x WD80

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7989
  • Berichten: 44.008
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2017, 22:51:15 »
Tja, kan gewoon gebeuren, niemand weet hoe lang een HD meegaat (helaas).
Garantie (3jaar) gevalletje.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline AKWDSM

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 47
  • -Ontvangen: 5
  • Berichten: 158
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2017, 22:56:06 »
Hoi Birdy, dus er zit 3 jaar garantie op? Helaas bestaat de computerzaak Mycom) niet meer waar ik ze besteld heb. Enig idee hoe te werk te gaan?
Rechtstreeks bij de leverancier?
  • Mijn Synology: DS1819+
  • HDD's: 3 x WD40 2 x WD80

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7989
  • Berichten: 44.008
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2017, 22:57:42 »
Gewoon naar de WD website gaan en melden, heb ik ook eens gedaan.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Nelissuh

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 55
  • -Ontvangen: 82
  • Berichten: 592
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2017, 23:12:06 »
WD geeft als merk 3 jaar garantie, dus je kan je zoals boven al geschreven rechtstreeks bij WD melden. Via onderstaande link kan je je garantie controleren, en doorklikken naar het Support Portal om RMA aan te vragen.

http://support.wdc.com/warranty/warrantystatus.aspx?lang=en

Mijn oudste WD Red 4TB heeft al 25900 draaiuren en SMART heeft (gelukkig, afkloppen) nog geen enkele fout gevonden.  :thumbup: Het komt wel vaker voor dat een schijf al vroeg problemen vertoont, en voor zo ver als ik weet handelt WD dat netjes af.

Main: DS920+ / 4 GB RAM / 3x Seagate IW 16TB SHR - DSM7.1
Offsite backup: DS214 1x WD Red 4TB - DSM6.2

Gemarkeerd als beste antwoord door AKWDSM Gepost op 03 januari 2017, 10:40:15

Offline mchp92

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 62
  • -Ontvangen: 290
  • Berichten: 1.467
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2017, 23:17:11 »
Volgens mij bestaat mycom als keten nog wel. Alleen zijn niet alle winkels meer open. Ik zou de garantie online aanmelden
  • Mijn Synology: DS213j
  • HDD's: 2x Seagate 4TB

Offline AKWDSM

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 47
  • -Ontvangen: 5
  • Berichten: 158
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2017, 10:40:58 »
Hmm maar dan heb ik wel de aankoopbon nodig ben ik bang? Dat wordt zoeken.
  • Mijn Synology: DS1819+
  • HDD's: 3 x WD40 2 x WD80

Offline Karel050

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 19
  • -Ontvangen: 9
  • Berichten: 61
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #7 Gepost op: 03 januari 2017, 10:54:09 »
Op zich is bewijs van betaling ook genoeg (bankafschrift).

Maar ook ik heb goede ervaring met WD, mocht je er met MyCom niet uitkomen dan levert WD wel de oplossing.
  • Mijn Synology: 115j
Werk met Windows 7 en Windows 10

En met een DS216play en DS115j

Offline Nelissuh

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 55
  • -Ontvangen: 82
  • Berichten: 592
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #8 Gepost op: 03 januari 2017, 20:04:31 »
Op bovenstaande link kan je garantiestatus controleren door serienummer in te voeren.

Serienummer kan je in opslagbeheer zien.

Ga naar de diskinfo.
Kies lijstweergave
Vink wat opties uit, zodat je wat extra kolombreedte krijgt
En vink serienummer aan.
29985-0
Resultaat:
29987-1
Main: DS920+ / 4 GB RAM / 3x Seagate IW 16TB SHR - DSM7.1
Offsite backup: DS214 1x WD Red 4TB - DSM6.2

Offline Patrick66

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 31
  • Goed te nassen.
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #9 Gepost op: 09 januari 2017, 20:09:34 »
@AKWDSM ,gewoon bij WD aanmelden, pas nog gedaan en na krap een week een nieuwe op de mat.
Op Schipholrijk hebben ze een depot zitten waar ze ze omruilen..Zo gepiept..
  • Mijn Synology: DS1515
  • HDD's: 5x WD30RED 3tb
* DSM 6.0.2-8451 Update 5 *

Offline AKWDSM

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 47
  • -Ontvangen: 5
  • Berichten: 158
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2017, 21:15:39 »
Dat ga ik proberen rechtstreeks bij WD!
  • Mijn Synology: DS1819+
  • HDD's: 3 x WD40 2 x WD80

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7989
  • Berichten: 44.008
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2017, 21:27:42 »
Had je 8 dg. geleden al kunnen doen ;)
Succes :thumbup:


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline AKWDSM

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 47
  • -Ontvangen: 5
  • Berichten: 158
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #12 Gepost op: 23 april 2017, 11:40:59 »
Ik heb inmiddels de defecte schijf vervangen, keurige service van WD trouwens.

De Nas draait goed nu, hij zegt dat het systeem gezond is.

Alleen heb ik een probleem bij het afsluiten van de Nas. Het blauwe ledje gaat knipperen, de bovenste groene led gaat uit.
De blauwe led blijft echter knipperen, ook na een aantal uren. Ik heb de laatste versie van DSM er op draaien.

Wat zou de oorzaak zijn?
  • Mijn Synology: DS1819+
  • HDD's: 3 x WD40 2 x WD80

Offline Rikk

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 83
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #13 Gepost op: 23 april 2017, 13:01:17 »
Volgens mij duid dit vaak op een defect moederbord... Het is voor jou te hopen dat dit niet het geval is, zeker als je geen garantie meer hebt maar dat weet ik natuurlijk niet :).

Hopen dat het iets anders is :)
  • Mijn Synology: DS213J
  • HDD's: 2x WD10EZEX

Offline AKWDSM

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 47
  • -Ontvangen: 5
  • Berichten: 158
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #14 Gepost op: 23 april 2017, 13:27:45 »
Dat is niet te hopen, dat het moederbord defect is  ;D

Ik meen ook gelezen te hebben dat het aan de firmware kan liggen?
  • Mijn Synology: DS1819+
  • HDD's: 3 x WD40 2 x WD80


 

DS Video op Philips Smart TV 55PUS8601/12

Gestart door Eddy SBoard Smart TV apps

Reacties: 2
Gelezen: 2512
Laatste bericht 09 april 2022, 17:07:55
door Eddy S
Mediaspeler nodig bij Smart TV?

Gestart door ujjainBoard Aankoopadvies

Reacties: 26
Gelezen: 24977
Laatste bericht 20 december 2013, 10:25:04
door riczun
Plex App op Samsung Smart TV

Gestart door RonnyBoard Android Apps

Reacties: 9
Gelezen: 6973
Laatste bericht 07 september 2018, 16:25:13
door Ronny
Keuze nieuwe Smart TV

Gestart door krekelBoard Smart TV apps

Reacties: 13
Gelezen: 7010
Laatste bericht 26 oktober 2015, 16:52:47
door ArdK
Schijven in waarschuwingsstatus, maar SMART laat geen problemen zien.

Gestart door rob040Board Synology DSM algemeen

Reacties: 2
Gelezen: 501
Laatste bericht 28 januari 2023, 13:05:56
door rob040